Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy – 5 najczęstszych powodów

Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy – 5 najczęstszych powodów

Skończyły się już czasy, kiedy zaczynając pracę w jednej firmie, pracownik wiązał się z nią do emerytury. Obecnie każdy przynajmniej kilka razy w ciągu zawodowej kariery zmienia miejsce zatrudnienia. Z punktu widzenia pracodawcy odejście pracownika zawsze jest stratą. Aby przedsiębiorstwo funkcjonowało bez przestojów, trzeba jak najszybciej obsadzić puste stanowisko. Problem robi się poważniejszy, jeśli dochodzi do nagłego zwiększenia fluktuacji kadr. Dlatego warto wiedzieć, z jakich powodów pracownicy odchodzą najczęściej. Wtedy, być może, niektórym zwolnieniom uda się zapobiec.

Brak uznania i zbyt niskie wynagrodzenie

Nie jest żadną tajemnicą, że każdy lubi być chwalony. Zwłaszcza, jeśli dokłada wszelkich starań, by swoje obowiązki wykonywać najlepiej, jak się da. Jak można się domyślić, kiedy brakuje pochwał, czy innych oznak uznania, chęci do pracy stopniowo znikają, aż w końcu pracownik postanawia odejść gdzieś zostanie doceniony. Zapobiec temu da się stosunkowo prosto i na wiele różnych sposobów. Może to być przyznanie awansu, premii, lub podwyżki, a czasami wystarczy osobiste podziękowanie przełożonego. 

Pochwały na niewiele się jednak zdadzą, jeśli wynagrodzenie pracownika nie będzie adekwatne do jego umiejętności, doświadczenia i jakości pracy, którą wykonuje. Stawki poniżej średnich rynkowych lub nie przystające do ilości obowiązków, sprawią, że motywacja pracownika szybko się ulotni, a on bez zastanowienia przejdzie do konkurencji, która płaci lepiej.

Brak szans na wykorzystanie swoich umiejętności i rozwój

Kolejną ważną przyczyną, dla której ludzie zmieniają pracę jest brak perspektyw rozwoju. Większość z nas pragnie bowiem stale się doskonalić, zdobywać wiedzę i nowe umiejętności. Jeśli więc organizacja nie zapewnia szkoleń, czy kursów, poczucie stagnacji spowoduje w końcu brak satysfakcji z pracy. A to już prosta droga do wypalenia zawodowego. Tymczasem, wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym pracowników pracodawca daje im odczuć, że są dla niego ważni. Inwestując w szkolenia i zwiększając kompetencje kadr, zyskuje nie tylko coraz lepszych pracowników, ale również ich lojalność. 

Relacje z przełożonym i atmosfera w zespole 

Nie bez powodu w ogłoszeniach o pracę często podkreśla się miłą atmosferę panującą w firmie, żeby zachęcić kandydatów do aplikowania. Środowisko, w jakim codziennie przebywa pracownik ma bowiem ogromny wpływ na jego motywację i poczucie satysfakcji z wykonywanych obowiązków. W przypadku, kiedy relacje z przełożonymi, czy współpracownikami są napięte, pełne negatywnych emocji i rywalizacji, pracownik odczuwa narastający stres i zaczyna myśleć o zmianie pracodawcy.

Rola managera w budowaniu zgranego zespołu jest kluczowa. Dobrze, jeśli podwładni mu ufają i nie boją się przychodzić do niego z problemami. On sam zaś powinien pielęgnować dobrą atmosferę w zespole i integrować jego członków. Liczne badania dowodzą, że ludzie wiążą się z firmą na dłużej właśnie ze względu na dobrych kolegów z pracy i inspirujących przełożonych.  

Nieprzestrzeganie zasady work – life balance

Niestety dość często zdarza się, że pracodawcy nadużywają terminu “elastyczne godziny pracy”, wykorzystując tę nazwę w przypadku pracy w nadgodzinach. O ile raz na jakiś czas, w krytycznych momentach, kiedy gonią deadline’y, każdy jest w stanie poświęcić się dla dobra firmy, to zrobienie z nadgodzin codziennej praktyki zawsze kończy się źle. Przeciążony zadaniami pracownik, który nie ma czasu na odpoczynek i prywatne życie bardzo szybko się wypali. Nie dość, że będzie mniej wydajny, to będzie myślał tylko o tym, jak uwolnić się od tego kieratu. Dlatego pracodawcy powinni pamiętać o tym, że zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest bardzo istotne nie tylko z punktu widzenia dobra pracownika, ale całej organizacji. Zmęczeni pracownicy nie zapracują bowiem na jej sukces. Albo będą popełniać coraz więcej błędów, albo przejdą do konkurencji, która zadba lepiej o ich samopoczucie.

Niestabilność finansowa i brak wytyczonego kierunku działania firmy 

Kolejnym powodem, dla którego pracownicy rozstają się z pracodawcą to niepewność. Niepewność, która rodzi się z braku zaufania do organizacji. Nieregularne wynagrodzenia, twz. umowy śmieciowe, nieoczekiwane zwolnienia, brak podwyżek, złe opinie krążące o firmie to wszystko powoduje, że pracownik obawia się o swoją przyszłość. Nic dziwnego, że zaczyna wtedy szukać bardziej stabilnego miejsca pracy. 

Jednak nie tylko niestabilność finansowa przedsiębiorstwa skłania kadry do “ewakuacji”. Z reguły, kiedy tak się dzieje, brakuje również prawidłowej postawy managerów. Powinni oni na bieżąco informować podwładnych o planach i misji firmy. Pracownicy odchodzą, gdy nie czują się częścią organizacji, kiedy nie wiedzą, ile ich praca znaczy i jak wpływa na rozwój firmy. Tymczasem, jeśli mają jasno zdefiniowany i wspólny z innymi pracownikami cel, ich motywacja wzrasta. Identyfikacja z wartościami organizacji zwiększa lojalność na tyle, że nawet chwilowe kłopoty finansowe nie są w stanie jej zachwiać.

Dodaj komentarz