Bez wątpienia najważniejszym zasobem każdej firmy są zatrudnieni w niej ludzie. Jeśli wykonują swoje obowiązki z zaangażowaniem, organizacja będzie sprawnie funkcjonować i dążyć do sukcesu. Nie uda się to jednak, jeśli pracownikom zabraknie motywacji. A co najbardziej motywuje? Wbrew pozorom samo atrakcyjne wynagrodzenie nie wystarczy, a przynajmniej nie na długo. Aby człowiek z przyjemnością wstawał co rano do pracy, musi czuć, że to, co robi ma sens, że jest ważną częścią przedsiębiorstwa i razem z współpracownikami realizuje wspólną misję. Choć brzmi to nieco idyllicznie, jest jak najbardziej możliwe do osiągnięcia. Pod warunkiem, że pracownicy identyfikują się z firmą i jej wartościami. Jak zatem do tego doprowadzić?
Budowanie przywiązania
Kwestią motywacji pracodawcy powinni zajmować się już na etapie rekrutacji pracowników. Aby mieć pewność, że nowo zatrudniona osoba będzie identyfikowała się z firmą, samo sprawdzenie kompetencji twardych kandydata nie wystarczy. Dlatego też warto przyjrzeć się jego osobowości, poznać etos pracy i wartości, jakimi kieruje się na co dzień. W ten sposób można ocenić, czy zrekrutowany pracownik łatwo wpasuje się do zespołu i kultury organizacji.
Na poczucie identyfikacji z firmą wpływa również atmosfera w miejscu pracy. Należy ją budować poprzez integrację zespołu, organizując cykliczne imprezy i eventy, podczas których pracownicy będą mieli okazję porozmawiać na luźne tematy i lepiej się poznać. Wytworzenie się relacji poza miejscem pracy sprawia, że ludzie chętniej przychodzą do biura, w którym czekają na nich dobrzy znajomi.
Istotnym czynnikiem wpływającym na przywiązanie do organizacji, jest również odpowiednie docenienie pracownika. Regularny feedback, pozwoli mu zrozumieć, jakie jest znaczenie jego pracy dla całej firmy. Pracodawca, który z jednej strony szanuje opinie swoich podwładnych, a z drugiej informuje ich o celach organizacji i jasno precyzuje wymagania, może liczyć na lojalność i zaangażowanie zatrudnionych.
Jeśli natomiast chcemy sprawdzić, w jakim stopniu nasi pracownicy identyfikują się z firmą i mieć pewność, że podzielają jej wartości oraz dążą w wyznaczonym kierunku, warto sięgnąć po specjalistyczne narzędzia. W tym celu można skorzystać z usług doświadczonej agencji doradztwa personalnego, która przeprowadzi badanie kultury organizacji i wskaże ewentualne obszary wymagające poprawy.
Dlaczego warto?
Jakie realne korzyści odnoszą pracodawcy, którzy dbają o identyfikację pracowników z firmą? Jako można się domyślić, osoby emocjonalnie przywiązane do organizacji, rzadziej z niej odchodzą. W takim miejscu pracy wskaźnik fluktuacji kadr będzie zatem zawsze na bezpiecznym niskim poziomie. Nawet, jeśli bowiem pojawiają się problemy, pracownicy próbują je rozwiązywać, a nie od razu przechodzić do konkurencji. Silne identyfikowanie się z wartościami firmy przekłada się również bezpośrednio na zwiększoną motywację. Poczucie, że razem z innymi dążymy do realizacji wspólnych celów sprawia, że z zaangażowaniem wykonujemy swoje obowiązki. Motywacja wyzwala także kreatywność, która pomaga osiągać jeszcze lepsze rezultaty.