Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Kandydat często zmienia pracę – co sprawdzić podczas rekrutacji?

Kandydat często zmienia pracę – co sprawdzić podczas rekrutacji?

Coraz popularniejszym zjawiskiem stają się pracownicy, którzy często zmieniają pracę. Sprzyja temu obecny, dynamiczny świat biznesu. Wielu ludzi więc decyduje się na eksplorowanie różnych ścieżek kariery. Może być to jednak wyzwanie podczas procesu jakim jest rekrutacja pracowników. W przypadku takich osób bowiem musimy skupić się na konkretnych kwestiach. Naszym celem jest bowiem sprawdzenie, czy ten kandydat chciałby zostać w naszej firmie dłużej. Na co więc warto zwrócić uwagę?

Długość stażu w poprzednich miejscach pracy

Zorientuj się, jak długo kandydat pracował w swoich poprzednich miejscach zatrudnienia. Krótkie okresy pracy mogą sygnalizować ryzyko, że u nas również taka osoba nie zagrzeje miejsca. Co biorąc pod uwagę wysokie koszty rekrutacji pracowników, nie jest dobrym pomysłem. Tutaj jednak poza suchymi datami, warto też zrozumieć powód zmian pracy. Być może kandydat pracował nad projektami krótkoterminowymi lub zdobywał doświadczenie w różnych branżach.

Motywacja i cele

W pracy istotna jest motywacja. Jeśli będzie ona pokrywać się z tym, co możemy zaoferować kandydatowi, to istnieje wówczas szansa, że człowiek z nami zostaje. Spróbujmy zrozumieć, jakie są długoterminowe cele zawodowe kandydata. Czy zmiany pracy wynikały z chęci spełnienia konkretnych marzeń, czy były reakcją na okoliczności – np. zbyt niskiego wynagrodzenia? Zrozumienie motywacji kandydata pozwoli lepiej ocenić jego dopasowanie do firmy. Wpłynie też na jego zadowolenie z pracy, co można sprawdzić w za pomocą procesu jakim jest badanie satysfakcji pracowników.

Dopasowanie do organizacji

Skoncentruj się na tym, czy kandydat pasuje do Waszej kultury organizacyjnej. Osoba, która często zmienia pracę, może mieć trudności w zaadaptowaniu się do określonych firmowych wartości, czy zasad. Zadaj pytania dotyczące zarówno umiejętności zawodowych, jak i cech charakteru.

Umiejętność adaptacji

Bardzo Ci polecamy, byś zwrócił też uwagę na umiejętność szybkiego przystosowywania się do nowego środowiska pracy. Pracownik, który potrafi elastycznie reagować na zmiany, może być atutem dla firmy.

Pamiętaj, że pracownicy często zmieniający pracę niekoniecznie są gorszym wyborem. Warto zrozumieć ich motywacje i kontekst tych zmian. Dzięki temu będziemy mogli podjąć dobrą decyzję w rekrutacji pracowników. W trakcie samego procesu warto skupić się na rozwinięciu odpowiednich pytań, które pozwolą poznać kandydata z różnych perspektyw i tym samym uniknąć zjawiska tj. fluktuacja kadr.

Dodaj komentarz