Nie od dziś wiadomo, że zmotywowany pracownik to dla szefa skarb. Nieodpowiednie nastawienie może skutkować brakiem chęci do pracy, obniżeniem wydajności i produktywności, a w rezultacie odejściem z firmy. Takie czynniki mogą również wpływać na prace całego zespołu, dlatego trzeba wprowadzić systematyczne i kompetentne działania, które podniosą morale. Jak skutecznie motywować pracowników?
1. Stosuj onboarding
Zdecydowana większość zatrudnionych rezygnuje z pracy w ciągu pierwszych kilku miesięcy. Jedną z przyczyn takiego stanu jest brak odpowiedniego wprowadzenia w specyfikę przedsiębiorstwa i charakter obowiązków. M.in. dlatego coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie onboardingu, czyli procesu ułatwiającego adaptację. To rozwiązanie ma wiele zalet i nie pozostaje bez wpływu na pracownika. Co składa się na prawidłowy onboarding?
- Przygotowanie stanowiska i poinformowanie zespołu o dołączeniu nowej osoby (a po jej pojawieniu się w firmie – przedstawienie składowi).
- Wyznaczenie buddy’ego, czyli mentora, który wesprze pracownika w ciągu pierwszych tygodni w firmie, opowie o niej, jej zadaniach i klientach.
- Sporządzenie listy celów oraz wykazu obowiązków.
- Pomoc i ewaluacja.
2. Nagradzaj finansowo za pracę
Nie da się ukryć – dla wielu pracowników to wynagrodzenie będzie najbardziej motywującym czynnikiem. Według badania przeprowadzonego przez Rejestr Dłużników BIG Info Monitor przyczyną frustracji wśród Polaków jest właśnie wysokość wynagrodzenia – tak odpowiedziało aż 40% ankietowanych! Choć pensje w dużej mierze zależą od stanowiska, zakresu wykonywanych czynności i stażu, warto pamiętać że ciężka praca musi być wynagradzana tak, aby pracownik nie musiał martwić się o swoją przyszłość.
3. Pamiętaj o dodatkowych benefitach
W ostatnich latach wyraźnie widoczne są zmiany w strukturze zatrudnienia. Na rynku pracy zagościli przedstawiciele pokoleń millenialsów i zillenialsów, dla których ważna jest nie tylko pensja, ale również benefity pozapłacowe. Taki sposób wynagradzania praktykowany jest w większości dużych firm międzynarodowych, ale coraz częściej pojawia się też w mniejszych przedsiębiorstwach. Co można zaliczyć do takich udogodnień?
- Dofinansowania udziału w imprezach sportowych i kulturalnych.
- Pakiety prywatnej opieki medycznej.
- Dodatkowe ubezpieczenia na życie.
- Odprowadzanie składek w ramach Pracowniczego Programu Emerytalnego.
- Imprezy integracyjne dla pracowników oraz pikniki rodzinne.
4. Angażuj firmę w akcje społeczne
Dla wielu pracowników ważny jest również profil działalności firmy w której pracują. Współcześni zatrudnieni chcą być częścią miejsca, które jest odpowiedzialnie społecznie i angażuje się w szereg akcji wspierających otoczenie. Jednym z najlepszych przykładów jest firma Bridgestone Poznań, która regularnie prowadzi akcje CSR (można o nich więcej poczytać na http://bridgestone-poznan.pl/nasz-csr) z zakresu ochrony środowiska czy promowania bezpieczeństwa na drodze. Pracownicy wielkopolskiej fabryki mogą również angażować się w wolontariat pracowniczy i wspierać lokalną społeczność. A to niejedyny przykład przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie.
- LPP, polska firma odzieżowa, właściciel takich marek jak Reserved czy Mohito, utworzyło inicjatywę LPP Team for Kids. Pracownicy zaangażowani w uprawianie sportu, dzięki wybieganiu i przejechaniu na rowerze ponad 60 tys. km pomogli w wygenerowaniu datków na rzecz Fundacji LPP, Fundacji Rodzinny Gdańsk oraz Stowarzyszeniu SIEMACHA z Krakowa.
- GlaxoSmithKline od lat prowadzi akcję Mam Haka na Raka, która w znacznym stopniu przyczyniła się do poprawy edukacji na temat chorób nowotworowych. Program pracowników firmy skierowany był przede wszystkim do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
5. Poznaj potrzeby pracownika
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez pracowników jest nieinformowanie o własnych potrzebach lub zastrzeżeniach odnośnie do wykonywanych czynności. Nie oznacza to, że pracodawcy pozostają bez winy – to po ich stronie powinno być poznanie pracownika i utwierdzenie go w przekonaniu, że może porozmawiać z osobami decyzyjnymi o problemach lub przemyśleniach. Co się na to składa? Na pewno regularne ewaluacje, chwalenie za wyniki oraz stawianie celów, które są możliwe do zrealizowania w wyznaczonym czasie. Kluczowe znaczenie będzie miał również feedback oraz komunikacja ze wszystkimi pracownikami.
6. Zadbaj o miejsca pracy
Na motywację pracowników wpływa przede wszystkim ich ogólne samopoczucie. Odpowiednie nagradzanie jest najistotniejsze, ale nie można zapominać o samym miejscu pracy. Jego kształt i aranżacja zależy od branży oraz wykonywanych czynności, ale wystrój musi być zgodny z normami prawnymi obowiązującymi w danym sektorze. Niemniej jednak jest kilka trików, dzięki którym przestrzeń może stać się przyjaźniejsza.
- Najlepsze miejsca pracy to te, w których znajduje się dużo przestrzeni wspólnej. Dzięki temu pracownicy mogą nie tylko odpocząć, ale także porozmawiać i wspierać się w generowaniu nowych pomysłów. To szczególnie ważne w firmach, które ze względu na świadczone usługi wymagają od zatrudnionych kreatywności.
- Sterylność to trend, od którego już się odeszło – obecnie doceniane są biura w designerskim stylu, stymulujące do pracy, dzięki rozwiązaniom umożliwiającym szybką zmianę aranżacji (moodboardy, ruchome blaty, lekkie meble).
7. Wspieraj rozwój
Wynagradzanie może mieć wymiar materialny i pozapłacowy. Na ten drugi składają się nie tylko benefity, ale także wspieranie w rozwoju. To po stronie pracodawcy znajduje się wspomniane już poznanie potrzeb pracownika. Jeśli ma on potencjał i zależy mu na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, to świetnie. Im bardziej wykształcony personel, tym lepiej dla firmy. Warto więc przygotować plan szkoleń wewnętrznych oraz zewnętrznych, dzięki którym pracownik uzupełni swoje kompetencje.