Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


7 najlepszych sposobów na motywowanie pracowników

7 najlepszych sposobów na motywowanie pracowników

Nie od dziś wiadomo, że zmotywowany pracownik to dla szefa skarb. Nieodpowiednie nastawienie może skutkować brakiem chęci do pracy, obniżeniem wydajności i produktywności, a w rezultacie odejściem z firmy. Takie czynniki mogą również wpływać na prace całego zespołu, dlatego trzeba wprowadzić systematyczne i kompetentne działania, które podniosą morale. Jak skutecznie motywować pracowników?

1. Stosuj onboarding

Zdecydowana większość zatrudnionych rezygnuje z pracy w ciągu pierwszych kilku miesięcy. Jedną z przyczyn takiego stanu jest brak odpowiedniego wprowadzenia w specyfikę przedsiębiorstwa i charakter obowiązków. M.in. dlatego coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie onboardingu, czyli procesu ułatwiającego adaptację. To rozwiązanie ma wiele zalet i nie pozostaje bez wpływu na pracownika. Co składa się na prawidłowy onboarding?

  • Przygotowanie stanowiska i poinformowanie zespołu o dołączeniu nowej osoby (a po jej pojawieniu się w firmie – przedstawienie składowi).
  • Wyznaczenie buddy’ego, czyli mentora, który wesprze pracownika w ciągu pierwszych tygodni w firmie, opowie o niej, jej zadaniach i klientach.
  • Sporządzenie listy celów oraz wykazu obowiązków.
  • Pomoc i ewaluacja.

2. Nagradzaj finansowo za pracę

Nie da się ukryć – dla wielu pracowników to wynagrodzenie będzie najbardziej motywującym czynnikiem. Według badania przeprowadzonego przez Rejestr Dłużników BIG Info Monitor przyczyną frustracji wśród Polaków jest właśnie wysokość wynagrodzenia – tak odpowiedziało aż 40% ankietowanych! Choć pensje w dużej mierze zależą od stanowiska, zakresu wykonywanych czynności i stażu, warto pamiętać że ciężka praca musi być wynagradzana tak, aby pracownik nie musiał martwić się o swoją przyszłość.

3. Pamiętaj o dodatkowych benefitach

W ostatnich latach wyraźnie widoczne są zmiany w strukturze zatrudnienia. Na rynku pracy zagościli przedstawiciele pokoleń millenialsów i zillenialsów, dla których ważna jest nie tylko pensja, ale również benefity pozapłacowe. Taki sposób wynagradzania praktykowany jest w większości dużych firm międzynarodowych, ale coraz częściej pojawia się też w mniejszych przedsiębiorstwach. Co można zaliczyć do takich udogodnień?

  • Dofinansowania udziału w imprezach sportowych i kulturalnych.
  • Pakiety prywatnej opieki medycznej.
  • Dodatkowe ubezpieczenia na życie.
  • Odprowadzanie składek w ramach Pracowniczego Programu Emerytalnego.
  • Imprezy integracyjne dla pracowników oraz pikniki rodzinne.

4. Angażuj firmę w akcje społeczne

Dla wielu pracowników ważny jest również profil działalności firmy w której pracują. Współcześni zatrudnieni chcą być częścią miejsca, które jest odpowiedzialnie społecznie i angażuje się w szereg akcji wspierających otoczenie. Jednym z najlepszych przykładów jest firma Bridgestone Poznań, która regularnie prowadzi akcje CSR (można o nich więcej poczytać na http://bridgestone-poznan.pl/nasz-csr) z zakresu ochrony środowiska czy promowania bezpieczeństwa na drodze. Pracownicy wielkopolskiej fabryki mogą również angażować się w wolontariat pracowniczy i wspierać lokalną społeczność. A to niejedyny przykład przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie.

  • LPP, polska firma odzieżowa, właściciel takich marek jak Reserved czy Mohito, utworzyło inicjatywę LPP Team for Kids. Pracownicy zaangażowani w uprawianie sportu, dzięki wybieganiu i przejechaniu na rowerze ponad 60 tys. km pomogli w wygenerowaniu datków na rzecz Fundacji LPP, Fundacji Rodzinny Gdańsk oraz Stowarzyszeniu SIEMACHA z Krakowa.
  • GlaxoSmithKline od lat prowadzi akcję Mam Haka na Raka, która w znacznym stopniu przyczyniła się do poprawy edukacji na temat chorób nowotworowych. Program pracowników firmy skierowany był przede wszystkim do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

5. Poznaj potrzeby pracownika

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez pracowników jest nieinformowanie o własnych potrzebach lub zastrzeżeniach odnośnie do wykonywanych czynności. Nie oznacza to, że pracodawcy pozostają bez winy – to po ich stronie powinno być poznanie pracownika i utwierdzenie go w przekonaniu, że może porozmawiać z osobami decyzyjnymi o problemach lub przemyśleniach. Co się na to składa? Na pewno regularne ewaluacje, chwalenie za wyniki oraz stawianie celów, które są możliwe do zrealizowania w wyznaczonym czasie. Kluczowe znaczenie będzie miał również feedback oraz komunikacja ze wszystkimi pracownikami.

6. Zadbaj o miejsca pracy

Na motywację pracowników wpływa przede wszystkim ich ogólne samopoczucie. Odpowiednie nagradzanie jest najistotniejsze, ale nie można zapominać o samym miejscu pracy. Jego kształt i aranżacja zależy od branży oraz wykonywanych czynności, ale wystrój musi być zgodny z normami prawnymi obowiązującymi w danym sektorze. Niemniej jednak jest kilka trików, dzięki którym przestrzeń może stać się przyjaźniejsza.

  • Najlepsze miejsca pracy to te, w których znajduje się dużo przestrzeni wspólnej. Dzięki temu pracownicy mogą nie tylko odpocząć, ale także porozmawiać i wspierać się w generowaniu nowych pomysłów. To szczególnie ważne w firmach, które ze względu na świadczone usługi wymagają od zatrudnionych kreatywności.
  • Sterylność to trend, od którego już się odeszło – obecnie doceniane są biura w designerskim stylu, stymulujące do pracy, dzięki rozwiązaniom umożliwiającym szybką zmianę aranżacji (moodboardy, ruchome blaty, lekkie meble).

7. Wspieraj rozwój

Wynagradzanie może mieć wymiar materialny i pozapłacowy. Na ten drugi składają się nie tylko benefity, ale także wspieranie w rozwoju. To po stronie pracodawcy znajduje się wspomniane już poznanie potrzeb pracownika. Jeśli ma on potencjał i zależy mu na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, to świetnie. Im bardziej wykształcony personel, tym lepiej dla firmy. Warto więc przygotować plan szkoleń wewnętrznych oraz zewnętrznych, dzięki którym pracownik uzupełni swoje kompetencje.

Dodaj komentarz