Z historii wiemy, że były takie armie, które przegrywały bitwy nie z braku żołnierzy lub uzbrojenia, ale z powodu źle wyszkolonych dowódców. Z sukcesem w biznesie bywa podobnie. By przedsiębiorstwa prosperowały efektywnie i zdołały zachować konkurencyjność na niełatwym rynku, muszą zatrudniać dobrych liderów.
Życie to ciągła nauka
Rozwój pracowników i nieustanne poszerzanie kompetencji nie może być procesem, który w pewnym momencie się kończy. Zwłaszcza w dzisiejszym świecie, kiedy musimy wciąż nadążać za zmieniającym się rynkiem i nowymi technologiami. Menedżerowie nie są tutaj wyjątkiem i powinni również ciągle doskonalić swoje umiejętności. Mimo że czasy się zmieniają, zadania menedżera pozostają zawsze takie same: efektywne motywowanie pracowników i skuteczne zarządzanie zespołem. Nie znaczy to jednak, że liderzy mogą kiedykolwiek spocząć na laurach. Jeśli bowiem nie będą na bieżąco z nowoczesnymi narzędziami, w którymś momencie nie będą w stanie wypełnić swoich obowiązków i poprowadzić podwładnych po “zwycięstwo”, a nawet mogą przyczynić się do ich odejścia. W dobie deficytu pracowników i zwiększonej fluktuacji kadr, lepiej nie dopuszczać do podobnych sytuacji.
Miękko do celu
Chociaż ostatnimi czasy o kompetencjach miękkich mówi się coraz więcej, to wciąż zbyt małą wagę przywiązuje się do nich w kontekście zarządzania zespołem. A to właśnie dzięki nim pracownicy mogą się lepiej komunikować, a wydajność całego zespołu rośnie. Oczywiście w ciągu jednego szkolenia nikt nie stanie się zaklinaczem słabo zmotywowanych pracowników. Rozwój kompetencji miękkich wymaga bowiem większego planu i szeregu spotkań, które pomogłyby je kształtować. Choć wiąże się to z wydatkami, nie należy o tym typie warsztatów myśleć jako wyłącznie o koszcie. To raczej inwestycja, która zwróci się w dwójnasób, kiedy odpowiednio przeszkoleni menedżerowie będą w stanie skutecznie motywować do pracy swój zespół.
Budżetowa samodzielność
Na szczęście coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w przedsiębiorstwach staje się opracowywanie budżetów szkoleniowo-konferencyjnych. Jedną z niewątpliwych zalet tej metody jest fakt, że pracownik sam poszukuje szkoleń, które go interesują i planuje własną ścieżkę rozwoju. Nie dość, że dzięki temu jest bardziej zmotywowany do nauki, to tym samym zdejmuje pewien ciężar pracy z działu HR. Taka dowolność pomaga też budować lojalność względem pracodawcy. Menedżerowie zyskują dodatkowe pole decyzyjne i czują się bardziej częścią firmy. A jak wiadomo, lojalność i wysokie kwalifikacje to dwie najważniejsze cechy dobrego pracownika, które w sposób bezpośredni przekładają się na sukcesy biznesowe firmy.
Sprecyzowane potrzeby
By lepiej zrozumieć, czego potrzebują i oczekują nasi liderzy, warto przeprowadzić audyt menedżerski. Składa się on z wielu różnych elementów takich jak badanie aktualnych trendów menadżerskich, rozmowy z osobami praktykującymi i badanie opinii zespołów na temat ich menedżerów. To z kolei pozwala dokładnie zdefiniować w jakim kierunku powinniśmy rozwijać naszą kadrę zarządzającą.
Jak wiadomo, dobre zarządzanie zespołem to podstawa funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Jednak umiejętności, którymi wykazuje się idealny lider nie biorą się znikąd. Wymagają one bowiem odpowiedniego i nieustannego kształcenia oraz doświadczeń. O ile te drugie przyjdą z czasem, to szkolenia menedżerów powinno prowadzić się cały czas.