Czy wiesz, czym jest marka osobista? Może ona znacząco podnieść Twoje szanse podczas procesu jakim jest rekrutacja pracowników. Marka osobista to coś więcej niż tylko reputacja. To też świadome kształtowanie swojego wizerunku i wartości w sposób, który wyróżnia nas na tle innych. A to jak podkreślają firmy rekrutacyjne, mocno wpływa na naszą pozycję na rynku pracy.
Czym jest marka osobista?
Marka osobista to zestaw cech, wartości, umiejętności i doświadczeń. Jest to sposób, w jaki inni nas postrzegają i jak chcemy być postrzegani. Budowanie marki osobistej polega na komunikowaniu swojej unikalności w sposób spójny i autentyczny. Jest to również tworzenie wizerunku osoby godnej zaufania i kompetentnej.
Pozwala nam ona na wyróżnienie się na rynku pracy wśród tłumu kandydatów o podobnych umiejętnościach. Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na to, jak potencjalni pracownicy prezentują się w mediach społecznościowych i innych platformach zawodowych. Silna marka osobista może więc prowadzić np. do bycia rozchwytywanym przez agencje rekrutacyjne. To też większa możliwość awansu, wyższego wynagrodzenia czy występowania na konferencjach branżowych.
Jak budować markę osobistą?
Pierwszym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zrozumienie, jakie są nasze mocne strony. To też ustalenie, w jakim obszarze chcemy działać, w czym pomoże nam zdefiniowanie naszych celów zawodowych. Zastanów się więc, jakie wartości chcesz promować i jakie umiejętności podkreślić.
Pamiętaj o spójnym wizerunku w social mediach. Są to często kluczowe narzędzia w budowaniu marki osobistej. Upewnij się, że Twoje profile są aktualne, profesjonalne i spójne z wizerunkiem, który chcesz promować.
Teraz zacznij angażować się w wydarzenia branżowe. Konferencje, meetupy, czy szkolenia to doskonały sposób na budowanie sieci kontaktów i zwiększanie swojej widoczności. Publikuj też artykuły i uczestnicz w dyskusjach.
Jak podkreślają eksperci z firm rekrutacyjnych, kluczowym elementem skutecznej marki osobistej jest autentyczność. Ludzie cenią szczerość i przejrzystość. Nie próbuj być kimś, kim nie jesteś – zamiast tego, skup się na eksponowaniu swoich prawdziwych atutów i wartości. Pamiętaj też, że budowanie marki osobistej to proces ciągły. Regularnie monitoruj swoje postępy i reakcje innych. Bądź gotów dostosować swoją strategię w zależności od feedbacku i zmieniających się okoliczności.