Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Kompetencje osobiste jako fundament skutecznego zarządzania

Kompetencje osobiste jako fundament skutecznego zarządzania

Kompetencje osobiste to zdolności psychologiczne i społeczne, które są kluczowe dla współczesnego człowieka chcącego się rozwijać i aktywnie, szczęśliwie korzystać z dobrodziejstw otaczającego go świata. Zmiany gospodarcze i społeczne oraz przemiany pokoleniowe, które wpływają na wartości leżące u podstaw tych struktur, sprawiły, że do skutecznego i efektywnego kierowania firmą potrzeba kompetencji osobistych bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Kompetencje osobiste jako fundament skutecznego zarządzania

Kompetencje osobiste to zdolności psychologiczne i społeczne, które są kluczowe dla współczesnego człowieka chcącego się rozwijać i aktywnie, szczęśliwie korzystać z dobrodziejstw otaczającego go świata. Zmiany gospodarcze i społeczne oraz przemiany pokoleniowe, które wpływają na wartości leżące u podstaw tych struktur, sprawiły, że do skutecznego i efektywnego kierowania firmą potrzeba kompetencji osobistych bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Kompetencje osobiste na rynku pracy

Konkretne umiejętności osobiste są ważne na rynku pracy – pomagają znaleźć i utrzymać zadowalające zatrudnienie. Po połączeniu ich z wiedzą i określonymi zrachowaniami przyczyniają się do efektywnego wykonywania codziennej pracy, stosownie do standardów określonych przez organizację na różnych stanowiskach. W biznesie określa się je jako kompetencje miękkie. Wymieńmy kilka takich połączeń:

  • Uczciwość wraz ze specjalistyczną wiedzą przekłada się na bycie godnym zaufania. Takie osoby unikają podejmowania niepotrzebnego ryzyka i biorą odpowiedzialność za swoje błędy oraz mają silne poczucie etyki korporacyjnej. Sumiennie pracują nawet pod niewielkim nadzorem.
  • Kreatywność to umiejętność innowacyjnego myślenia. Tacy ludzie z doświadczeniem zawodowym łatwo się adaptują i biegle rozwijają unikalne pomysły oraz rozwiązania problemów.
  • Krytycyzm i „logiczny umysł” skłania do racjonalnego i intelektualnego rozwiązywania problemów. Takie osoby podejmują trafne decyzje oparte na analizie dostępnych danych.
  • Umiejętności interpersonalne przydają się do nawiązywania pozytywnych relacji zawodowych. Inteligencja emocjonalna i empatia pomagają takim osobom utrzymywać harmonijne partnerstwa i rozwiązywać konflikty, co jest niezbędne np. podczas zarządzania zespołem.
  • Umiejętności komunikacyjne odpowiadają za przemawianie w sposób przekonujący i pewność siebie. Ułatwia to skuteczne przekazanie wiedzy podczas szkoleń, narad i wystąpień publicznych. Tacy liderzy są czarujący, zdolni do przełamywania granic i wprowadzania trudnych strategii.
  • Odporność psychiczna to skuteczne radzenie sobie ze stresem i kontrolowanie emocji. Tacy pracownicy konstruktywnie przyjmują krytykę i nie zniechęcają się porażkami. Ze skrajnych emocjonalnie, trudnych sytuacji wychodzą z zimna krwią.
  • Precyzja skłania do zwracania uwagi na szczegóły oraz wykonywania pracy jak najlepiej. Osoby z tą zdolnością potrafią same się zmotywować do ukończenia zadania w zgodzie z podanymi szczegóły i wysokimi standardami.
  • Entuzjazm. Tacy ludzie mają silne poczucie celu i dumy ze swojej pracy. Ekscytuje ich i dlatego podejmują inicjatywę i wykonują ją z zapałem.

Nietrudno dostrzec, jak takie kompetencje osobiste przekładają się na wydajność i zyskowność całej firmy. Nic dziwnego, że to pożądane kwalifikacje u potencjalnych pracowników, którzy po rozwinięciu umiejętności miękkich staną się skutecznymi menedżerami, liderami itd.

Trening kompetencji osobistych

Postęp technologiczny, rozwój automatyzacji i dalsze zmiany gospodarcze niewątpliwie wpłyną na znaczenie kompetencji osobistych w zarządzaniu firmą. Ocenia się, że do 2030 r. wymaganie kompetencji osobistych przez pracodawców wzrośnie o 22%, a zawody oparte na tych umiejętnościach będą stanowić 66% wszystkich miejsc pracy.[1]

Z jednej strony kompetencje osobiste można rozwijać samemu przez uczenie się uczciwości, empatii, komunikacji interpersonalnej i innych wyżej wspomnianych cech. Z drugiej nowoczesne firmy, wspierające rozwój osobisty, starają się zapewnić pracownikom trening kompetencji osobistych. Niejednokrotnie mają ustalony program szkolenia kompetencji miękkich i nowym pracownikom przydzielają coacha, mentora lub buddiego (w procesie onboardingu).

Program szkolenia  kompetencje osobiste

Niestety, rozwijanie kompetencji osobistych pod okiem mentora trwa. Jeszcze trudniejsza i dłuższa jest zmiana cech osobowości. Istnieją jednak kursy, które skupiają się na wybranych obszarach kompetencji społecznych. Takie szkolenia miękkie od vade.com.pl (potoczna nazwa szkoleń kompetencji osobistych) zazwyczaj skupiają się na głównych zagadnieniach z zakresu:

  • komunikacji interpersonalnej,
  • pracy zespołowej,
  • umiejętności organizacji i zarządzania czasem,
  • zdolności adaptacji i radzenia sobie ze stresem,
  • a nawet pomagają opanować wystąpienia publiczne.

Sposób prowadzenia zajęć przybiera różne formy (składa się z warsztatów, wykładów, scenek, analizy case study) i może być dostosowany do specyficznych potrzeb uczestników. Więcej o programie o poruszanych tematach, dowiesz się na: https://vade.com.pl/szkolenia-otwarte/kompetencje-osobiste/

Dodaj komentarz