W dzisiejszym środowisku biznesowym umiejętność posługiwania się językiem obcym jest bardzo istotna. Szczególnie dotyczy to firm działających na międzynarodowym rynku. Dlatego podczas rekrutacji pracowników warto szczególną uwagę zwrócić na te kompetencje. Jak je jednak efektywnie zbadać? Sprawdźmy to!
Testy językowe
Jedną z najczęstszych metod oceny kompetencji językowych jest przeprowadzenie testów. Sprawdzają one znajomość gramatyki i słownictwa. Testy te mogą być standardowe lub dostosowane do konkretnego stanowiska i wymagań firmy. Najczęściej występują one na początku procesu.
Rozmowa
W pracy, w której posługiwać się będziemy musieli językiem obcym na co dzień, konieczne jest sprawdzenie umiejętności rozmowy. Najlepiej by agencja rekrutacyjna już przy pierwszym kontakcie przeprowadziła krótką rozmowę w danym języku z kandydatem. Jeśli znajomość danego języka jest kluczowa, warto rozważyć przeprowadzenie całego spotkania w języku obcym. To umożliwi ocenę praktycznej komunikatywności kandydata oraz jego zdolności do porozumiewania się w danym języku w sytuacjach zawodowych, a tym samym sprawdzić czy rzeczywiście kompetencje językowe są na takim poziomie, na jakim ich oczekujemy.
Kompetencje językowe a analiza CV i listu motywacyjnego
Często już na etapie przeglądania dokumentów aplikacyjnych można ocenić umiejętności językowe kandydata. Jakość napisanego przez niego CV dużo nam powie. Zwróćmy też uwagę na ewentualne doświadczenie zagraniczne, kursy językowe czy certyfikaty. Wszystko to może świadczyć o znajomości języka obcego.
Sprawdzenie referencji
Jeśli kandydat we wcześniejszych pracach korzystał z języka obcego, to warto poprosić o referencje. Pomóc może nam w tym firma rekrutacyjna. Sprawdzi ona z byłymi współpracownikami kandydata, w jakim stopniu ten wykorzystywał język obcy w pracy. Dowie się też, jak radził on sobie w sytuacjach komunikacyjnych.
Kompetencje językowe a przeprowadzenie testu praktycznego
Jeśli konkretna praca wymaga specjalistycznej znajomości języka obcego, polecamy by przeprowadzić testy praktyczne. Mogą to być, np. tłumaczenia tekstu, prowadzenie rozmowy telefonicznej lub obsługa klienta w języku obcym.
Dokładne i skuteczne badanie kompetencji językowych podczas procesu jakim jest rekrutacja pracowników pozwala firmom zatrudnić te osoby, którzy spełniają wymagania. Są one więc gotowe by sprostać wymaganiom międzynarodowego środowiska biznesowego, a tym samym pomagają pracodawcy zapobiec zjawisku jakim jest fluktuacja pracowników.