Zarządzanie ryzykiem jest nieodłączną częścią dobrze funkcjonującego biznesu. Właściwie każde przedsięwzięcie, jakie podejmuje menedżer, obarczone jest ryzykiem porażki.
Kompetenta i świadoma osoba zamiast jednak uciekać przed ryzykiem, stara się stawić mu czoła. Umiejętne zarządzanie ryzykiem może przynieść firmie wiele korzyści i znacząco poprawić efektywność jej działania.
Właściwa ocena
O tym, że zarządzanie ryzykiem jest potrzebne, wie prawdopodobnie większość przedsiębiorców. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, jak przełożyć to na rzeczywistość. Niewłaściwe wyobrażenie na temat radzenia sobie z ryzykiem w firmie prowadzi do występowania błędów lub zachowań, których można by było uniknąć. Kluczowa w tym wypadku jest właściwa ocena ryzyka. Jeśli bowiem uznamy, iż jest ono wyższe niż w rzeczywistości, narazimy firmę na niepotrzebną biurokrację. Jeżeli nie docenimy natomiast istniejącego zagrożenia, możemy poważnie zaszkodzić przedsiębiorstwu. Jak więc zachować złoty środek i zarządzać ryzykiem w sposób optymalny?
Atmosfera współpracy
Niezwykle istotnym czynnikiem jest zachowanie właściwej atmosfery w firmie. Pracownicy muszą stanowić zespół i być nastawieni na utrzymywanie partnerskich relacji. Zdrowe i dobrze działające przedsiębiorstwo tworzone jest bowiem od podstaw – a jeśli pracownicy boją się przyznać do błędu lub obwiniają za niepowodzenia innych, firma z pewnością na tym ucierpi. Rolą menedżerów jest nieustanne motywowanie zespołu do pracy i pokonywania własnych barier. Jeśli pracownik będzie zaangażowany w to co robi, a co ważniejsze – będzie to lubił, zmniejszy się prawdopodobieństwo nielojalnych zachowań z jego strony.
Korzyści z zarządzania ryzykiem
Menedżerowie, zajmujący się zarządzaniem ryzykiem, powinni także uświadomić sobie, jak może ono przynieść korzyści. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ustalając normę ISO 31000, wskazała kilka benefitów, jakie wiążą się z odpowiednim zarządzaniem ryzykiem. Należy do nich m.in. zwiększone prawdopodobieństwo realizacji celów, wzrost zaufania interesariuszy do firmy, proaktywne zarządzanie czy wzrost operacyjnej wydajności i efektywności i ograniczenie potencjalnych strat. Jeśli pojęcia te wydają się nieco mgliste, a w firmie nie dbano wcześniej o ocenę ryzyka, warto zwrócić uwagę na jej rzeczywistą kondycję. Jakie kwoty straciliśmy np. z powodu niewypłacalności odbiorców, kosztów reklamacji, odsetek karnych, nadużyć pracowników czy dodatkowych projektów? Z pewnością mogłyby one być niższe. Nawet, jeśli w firmie nie było do tej pory żadnych problemów, nie oznacza to, że ryzyko można bagatelizować. Odpowiednio zarządzając ryzykiem możemy oszczędzić mnóstwo firmowych środków oraz utrzymać przedsiębiorstwo w dobrej kondycji.
Systematyczność
Podejmując zarządzanie ryzykiem nie można zapomnieć, iż powinien to być proces trwały. Bardzo istotna jest tutaj systematyczność i regularność czynności. Jeśli firma narażona jest na szczególne zagrożenie, monitorowanie ryzyka powinno być prowadzone przez cały czas. Prowadząc przedsiębiorstwo, trzeba nauczyć się także patrzenia na organizację w szerszej perspektywie niż “tu i teraz”. Procesy zachodzące w firmie musimy bowiem zaplanować w taki sposób, by nie wywołały szkody w przyszłości.