W dobie rynku pracownika i zwiększonej fluktuacji kadr to właśnie ludzie są największą wartością. Firmy patrzące w przyszłość i nowatorsko podchodzące do struktur organizacyjnych traktują zatem swoich pracowników priorytetowo. Dzięki zwiększonej motywacji ludzie są bardziej efektywni, a odpowiednio traktowani przyczyniają się do poprawy wizerunku organizacji. Skutkuje to często pozyskaniem i utrzymaniem kluczowych klientów i opłaca się wszystkim stronom.
Satysfakcja i szczęście idą w parze
Również sami pracownicy rozumieją, że satysfakcja i szczęście idą w parze z lepszymi wynikami. Wierzą, że takie efekty możliwie są przy większej swobodzie, która stymuluje kreatywność i odpowiedniej atmosferze pracy zespołowej.
W takim kontekście duże znaczenie ma badanie satysfakcji pracowników. Jego częstotliwość zależy od metody, ale ważne jest to, aby przeprowadzać je w miarę regularnie. Jak się łatwo domyślić, kluczowe w takich badaniach są rozmowy z pracownikami. W niektórych przypadkach są one jednak mało skuteczne – nie wszyscy lubią otwarcie wyrażać swoje poglądy. Najlepiej sprawdzają się wtedy ankiety, które można robić raz w roku, lub jeśli istnieje taka potrzeba, co kwartał. Ponieważ są to czynności dość schematyczne i powtarzalne wiele organizacji decyduje się na zlecenie obsługi takich badań wyspecjalizowanym agencjom doradztwa personalnego. Procedura dzięki temu trwa szybciej, a całość jest zupełnie anonimowa, co sprzyja jakości wyników. Inna możliwość jaka stoi przed pracodawcą to badania fokusowe. Grupowa dyskusja sprzyja budowaniu relacji i odpowiednio przygotowana i poprowadzona potrafi wnieść wartość dodaną.
Warto badać satysfakcję
Badania satysfakcji pracowników to klasyczna sytuacja “win to win”. Korzysta zespół, bo poprawia się komunikacja i relacje w firmie – przepływ informacji ogranicza konflikty, które demotywują i obniżają wydajność. Firma zyskuje, zwiększając efektywność i po prostu zarabiając więcej. Na koniec korzysta też oczywiście szeregowy pracownik, którego warunki i środowisko pracy zmieniają się w oparciu o przekazany przez niego feedback.
Żeby badania satysfakcji przełożyły się bezpośrednio na zyski, konieczne jest profesjonalne podejście i bezstronność. Dlatego warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnej firmy z sektora HR. Tylko wtedy, gdy zostaną wyciągnięte konkretne wnioski możliwe jest wdrożenie zmian i budowanie skutecznej strategii employer brandingowej w firmie.