Postępująca cyfryzacja i wejście na rynek pracy pokolenia Y zmieniły diametralnie podejście do pracodawcy. Młodzi ludzie chcą kreować i wpływać na swoje otoczenie, nie odpuszczając nawet firmom, w których znaleźli zatrudnienie. Dziś każda osoba bezpośrednio ze smartfona w kilka minut może wyrazić swoje zdanie na dowolny temat i podzielić się nim z całym światem – również o pracodawcy. Jak łatwo się domyślić, ma to duży wpływ na wizerunek wielu marek. Zdecydowana większość użytkowników sieci przy podejmowaniu różnych decyzji polega bowiem na opiniach innych, w szczególności swoich znajomych.
Przedsiębiorcy mają tego świadomość i w ramach budowania wizerunku swojej firmy uwzględniają również komentarze publikowane w sieci. W pierwszej kolejności monitorowane są media społecznościowe i serwisy dedykowane do wyrażania opinii o pracodawcach. Coraz częściej też nie ograniczają się oni jedynie do biernej obserwacji, ale wchodzą w interakcję i odpowiadają autorom komentarzy. To wszystko jest efektem rynku pracownika, który stawia wysoko poprzeczkę w walce o pozyskanie specjalistów.
Jednym z największych tego typu serwisów w Polsce jest GoWork.pl. Korzystają z niego przede wszystkim pracownicy chcący podzielić się swoimi opiniami o aktualnym lub byłym pracodawcy. Co ciekawe większość komentarzy jest publikowana anonimowo. Nie jest to jednak specjalnie dziwne, bo jak wiadomo dużo chętniej wyrażamy swoje opinie, gdy nie musimy podpisywać się własnym imieniem i nazwiskiem. Twórcy portalu GoWork.pl również uważają taki stan rzeczy za naturalny i korzystny dla użytkowników. Zero ryzyka i poważne traktowanie przez firmy sprzyja rozwojowi tego typu serwisów i budowaniu coraz większej bazy opinii.
Jak się łatwo domyślić, dużo częściej pojawiają się komentarze negatywne, krytykujące pracodawców. Takie informacje są jednak cenne z punktu widzenia kandydatów, bo pozwalają ustrzec się przed nierzetelnymi pracodawcami. Z drugiej zaś strony mogą wskazać wielu firmom kierunek zmian, których przeprowadzenie może zapobiec problemom w rekrutacji pracowników.