Powody rozstania pracownika z pracodawcą bywają różne. Czasem wynika to z redukcji etatów, czasem pracownik wybiera korzystniejszą ofertę pracy, a czasem powodów jest wiele. Niezależnie jednak od przyczyn zakończenia współpracy, warto zadbać o właściwy przebieg rozstania. Dlaczego to takie ważne?
Z punktu widzenia pracodawcy
Dobre relacje z pracownikiem ważne są nie tylko w czasie trwania współpracy, ale także po biznesowym rozstaniu. Nie sami zatrudnieni stanowią bowiem wizytówkę firmy, byli pracownicy również. Odchodząc z organizacji, zabierają ze sobą wiele informacji o jej funkcjonowaniu i swoje własne o niej opinie. Ich zdanie na temat byłego pracodawcy będzie ważne dla przyszłych pracowników. Kandydaci bardzo często zanim wezmą udział w rekrutacji, szukają przecież sprawdzonych opinii o firmie. A nikt nie jest chyba bardziej wiarygodnym źródłem niż były pracownik. To zrobi on ze swoją wiedzą i odczuciami, w ogromnym stopniu zależy od sposobu zakończenia z nim współpracy.
Jeśli rozstanie przebiegło właściwie, pracodawca nie musi obawiać się negatywnych komentarzy. Wręcz przeciwnie, może zyskać nowych, zaangażowanych pracowników. Utrzymanie dobrych relacji po biznesowym rozstaniu wiąże się jeszcze z inną możliwością. Niewykluczone, że w przyszłości pracownik wróci do firmy, a to byłaby oszczędność czasu i kosztów związanych z rekrutacją pracowników i wdrożeniem nowej osoby.
Z punktu widzenia pracownika
Nie tylko pozytywna opinia pracownika jest na wagę złota. To, co sądzi o pracowniku były przełożony może zaważyć na jego dalszej karierze. Kolejni pracodawcy często proszą o referencje, a nieraz także działy HR różnych firm kontaktują się między sobą, wymieniając opinie o danym pracowniku.
Nie warto też palić za sobą mostów ze względu na możliwość odnowienia współpracy. Być może pojawi się nowe stanowisko albo propozycja powrotu do firmy na lepszych warunkach? Powrót do organizacji, którą już poznaliśmy ułatwia wdrożenie się do pracy.
Jak zachować dobre relacje?
By zachować dobre relacje na linii przełożony – pracownik, należy przede wszystkim zadbać o warunki rozwiązania współpracy. Przeprowadzenie konstruktywnej rozmowy końcowej tzw. exit interview to absolutna konieczność. Dzięki temu pracownik ma szansę otrzymać feedback, a pracodawca poznać opinię o firmie. Warto też okazać odchodzącemu pracownikowi wsparcie w postaci programu outplacement.
Właściwe zakończenie współpracy obu stronom daje wiele korzyści. Pracodawca zyskuje przede wszystkim na wizerunku i nie musi się obawiać gwałtownego wzrostu wskaźnika fluktuacji kadr. Pracownik może z kolei liczyć na pozytywne referencje i ma zawsze otwartą drogę powrotu.