Problem absencji pracowników daje się pracodawcom ostatnio coraz bardziej we znaki. Z jednej strony trudno bowiem wymagać od podwładnych, żeby przestali chorować, z drugiej zaś – każda dłuższa nieobecność pracownika może negatywnie odbić się na efektywności firmy. Jakie są najczęstsze powody absencji pracowników?
Tematem zwolnień lekarskich zainteresowali się ostatnio głównie pracodawcy z regionu Dolnego Śląska. To właśnie z myślą o nich, firma manaHR po raz pierwszy przeprowadziła specjalną Analizę Absencji. Jej wyniki wykazały, że średni poziom nieobecności wśród pracowników w firmach na Dolnym Śląsku wyniósł 5,8%. Jakie powody absencji pracodawcy wymieniali najczęściej? Na pierwszym miejscu, co nie powinno być oczywiście zaskakujące, uplasowała się tzw. choroba własna (55%). Drugi najczęstszy powód, dla którego pracownicy brali zwolnienia lekarskie to ciąża (33%). Kolejne przyczyny nieobecności są już zdecydowanie rzadsze: opieka nad dzieckiem albo członkiem rodziny to zaledwie 5% przypadków, wypadek 4%, a rehabilitacja – 3%.
Jakie grupy pracowników brały zwolnienia najczęściej? Jeśli chodzi o chorobę własną, zwolnienia lekarskie brało tutaj nieznacznie więcej kobiet niż mężczyzn, zwłaszcza w wieku ponad 50. lat. Grupą osób, które chorowały najmniej, byli z kolei pracownicy do 25 roku życia (nie odnotowano w tym przypadku korelacji z płcią). Wspomniane badanie komentuje jego koordynatorka, Agnieszka Winkiel z firmy manaHR:
W ostatnim badaniu wzięło udział 51 firm z Dolnego Śląska, co jest świetnym wynikiem – szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że była to pierwsza edycja projektu, a dane pochodzą bezpośrednio z działów personalnych. Tak duże zainteresowanie (nie tylko w województwie dolnośląskim) przekonało nas, że warto badać absencje chorobową i rotację w całym kraju. Dlatego od stycznia 2018 ruszamy z badaniem ogólnopolskim.
Zjawisko absencji chorobowej wśród pracowników to zdecydowanie coś, co warto badać – a każdy pracodawca powinien na bieżąco śledzić wyniki podobnych analiz. Dzięki temu, łatwiej będzie można dopasować działania w firmie tak, by negatywne efekty nieobecności były dla przedsiębiorstwa jak najmniej odczuwalne.