W czasach, gdy na rynku pracy panuje tak duży deficyt specjalistów z wszytskich niemal dziedzin, sposób w jaki firma jest postrzegana staje się sprawą kluczową. W związku z tym coraz większą popularność zyskuje Employer Branding, czyli wszelkie działania mające pokazać markę w jak najlepszym świetle, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz organizacji.
Trudne czasy
Zarządzanie personelem nie jest łatwe w dzisiejszych czasach. Brakuje ludzi do pracy, choć wcale nie jest to jednorodne zjawisko. Zależy ono bowiem m.in. od branży, a nawet stanowiska, które chcemy obsadzić. Wskaźnik deficytu pracowników i fluktuacji kadr zmienia się również w zależności od miejsca i chodzi tutaj zarówno o region jak i to, czy mówimy o dużym mieście, czy małej miejscowości. Bezrobocie sięgnęło w bieżącym roku rekordowo niskiego poziomu 5.9% według danych podawanych przez Główny Urząd Statystyczny. To wszystko wymaga dogłębnej analizy i znajomości rynku. Dodatkowo potrzebne jest odpowiednie podejście do ludzi.
Human touch
Najważniejszym elementem, o jaki należy zadbać podczas pracy nad marką przedsiębiorstwa jest odpowiednie podejście do kandydatów aplikujących do firmy. Chodzi tutaj przede wszystkim o okazanie szacunku każdej osobie, która zainteresowała się naszą ofertą. Kandydat chce czuć się partnerem w rekrutacji, a to wymaga podjęcia dialogu. Ważna będzie zatem odpowiednia częstotliwość interakcji, a nie zmuszanie go do czekania. Dotyczy to także osób, których kandydatury zostały odrzucone. To, że teraz nie są potrzebne firmie, nie znaczy, że nie będą za miesiąc lub dwa. Feedback jest podstawą kontaktu rekrutera z kandydatem, niezależnie, czy mamy do przekazania pozytywne, czy niepomyślne wiadomości. Dzięki temu zyskamy opinię rzetelnego i szanującego ludzi pracodawcy.
Od środka
Działania w ramach Employer Brandingu dążą również do budowania pozytywnego wizerunku poprzez pokazanie firmy od środka. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju media społecznościowe. Może to być fanpejdż na Facebooku, profil na Instagramie albo własny blog. Przede wszystkim warto pokazywać, jak naszemu zespołowi pracuje się w firmie i kto go tworzy. Dzięki temu mamy szansę na kreowanie własnej narracji, zamiast polegania tylko na wypowiedziach byłych pracowników oraz kandydatów. Taka transparentność firmy budzi z kolei zaufanie, a jak wiadomo, bez zaufania nie mamy co liczyć na spektakularny sukces w rekrutacji pracowników. Podobnie zresztą, jeśli nie dbamy i nie traktujemy z szacunkiem już zatrudnionych pracowników, nie oczekujmy, że będą wobec nas lojalni.
To, co kandydat widzi w trakcie procesu rekrutacji wpływa na to, jak postrzega całą firmę. Jeśli będą to pozytywne doświadczenia, to nawet pomimo nieudanej rekrutacji może wrócić do organizacji ponownie, zarówno jako kandydat lub klient, a także będzie swego rodzaju ambasadorem wśród osób, które zna, co pozwoli marce na ekspansję. Dlatego tak bardzo istotnym działem działalności zespołów HR-owych jest aktualnie Employer Branding.