By stworzyć biznes, przynoszący zyski, należy zadbać o każdy szczegół jego rozwoju. Istotny jest nie tylko biznesplan, ale także to, kogo zatrudnimy do pomocy. Pracownik jest „jądrem” firmy – jeśli czuje się on dobrze na swoim stanowisku, to całe przedsięwzięcie na tym korzysta. Jeśli zaś jest wypalony zawodowo, przekłada się to na straty dla firmy. Przez cały okres jej istnienia pracodawca powinien więc dbać o to, by pracownik czuł się w pracy „jak ryba w wodzie” i nie zamierzał odchodzić.
W jaki sposób przedsiębiorca może zatrzymać pracownika w firmie? Istnieje kilka prostych, ale zarazem bardzo skutecznych sposobów, by każdy członek personelu był usatysfakcjonowany swoją pracą.
Atmosferę się wybiera
Jednym z bardzo ważnych czynników jest atmosfera w pracy. Ma ona nawet większe znaczenie niż wynagrodzenie. Nie da się bowiem wytrzymać zbyt długo w pracy, w której nie jesteśmy szanowani – nawet, jeżeli dobrze zarabiamy. Do atmosfery zalicza się zarówno wzajemny stosunek współpracowników, jak i sposób odnoszenia się do nich pracodawcy. Przełożony, który dumnie wydaje z góry polecenia, już dawno przestał mieć siłę perswazji. Pracownicy robią się coraz bardziej świadomi i wiedzą, że jeśli warunki pracy nie będą odpowiadały ich potrzebom, w każdej chwili mogą odejść. Jeśli pracodawcy zależy więc, żeby specjaliści pracujący w jego przedsiębiorstwie zostali tam jak najdłużej, powinien odnosić się do nich z szacunkiem, należnym każdemu człowiekowi. To nie takie trudne, a zmienia naprawdę bardzo wiele.
Wynagrodzenie godne pracy
Atmosfera w miejscu pracy jest ważniejsza, niż wysokość wynagrodzenia – to fakt, który potwierdza wiele osób. Nie można jednak powiedzieć, że płaca w ogóle nie gra roli. Jeśli kierownik płaci nam „śmiesznie mało”, trudno, żebyśmy byli usatysfakcjonowani z wykonywanej pracy. U pracownika rodzi się wtedy przekonanie, że jego trud nie jest prawie wcale doceniany.
Pracodawca, któremu zależy na tym, by personel działał sprawnie oraz kreatywnie, powinien zapewnić mu godziwe wynagrodzenie.
Rozczarowania zdarzają się zwłaszcza wtedy, gdy pracownik wykaże się w danym okresie jakąś szczególną aktywnością, osiągając lepsze wyniki, niż jego koledzy – a mimo to nie dostaje premii. Taka osoba następnym razem zapewne nie będzie chciała poświęcać dodatkowej energii na coś, co i tak przejdzie niezauważone. Pracodawca, któremu zależy na tym, by personel działał sprawnie oraz kreatywnie, powinien zapewnić mu godziwe wynagrodzenie. Dotyczy to szczególnie wykwalifikowanych specjalistów, którzy, jeśli nie będą zadowoleni z wysokości pensji, bez problemu znajdą pracę gdzie indziej. To do szefa należy więc obowiązek zadbania o to, by pracownikom niczego nie brakowało.
Nie da się stać w miejscu
Na rynku pracy znajduje się coraz więcej osób, które chciałyby nie tylko zdobyć pracę, ale także mieć możliwość rozwoju w jej zakresie. Świadomość, że można mieć wpływ na własną karierę jest szczególnie motywująca. Osoby, mające do wyboru monotonną pracę, w której nigdy nic się nie zmienia, albo pracę, w ramach której mogą brać udział w kursach i szkoleniach, w wybiorą raczej tę drugą. Jeśli pracodawcy zależy, by jego personel składał się z osób ambitnych i wytrwale dążących do celu, powinien stworzyć im pole do popisu. Trudno bowiem się nie „wypalić”, gdy mamy przed sobą perspektywę wykonywania tych samych obowiązków przez całe lata. Gdy mamy zaś możliwość poszerzania swych kwalifikacji oraz nabywania nowych umiejętności, przyszłość rysuje się nam w jaśniejszych barwach.
Człowiek ma potrzebę pokonywania własnych barier i parcia do przodu – tylko wtedy może czerpać pełną radość z życia. Dbałość o rozwój zawodowy pracowników szybko przełoży się na lepsze funkcjonowanie firmy.