W ubiegłym roku stopa bezrobocia zdecydowanie spadła. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, pod koniec 2017 roku dobiegała 6,6 %, co daje najniższą wartość od wielu lat. Zjawisko to nie jest optymistyczne dla osób, które chcą zatrudnić nowych pracowników, ponieważ nie mają one dużego wyboru. Dlatego warto spojrzeć na swoją pozyskaną już niegdyś kadrę, może to tam znajdziemy pracownika, który podoła nowemu stanowisku.
Poszukiwanie nowego pracownika nie jest łatwe
W procesie rekrutacji, pierwszą czynnością jest określenie potrzeby samego zatrudnienia nowego członka kadry naszej firmy. Następnie zastanawiamy się kogo zatrudnić, jakie cechy i umiejętności powinien ten kandydat posiadać. Problem pojawia się, gdy poszukujemy osób o konkretnych umiejętnościach, czyli tak zwanych specjalistów w swojej dziedzinie. Dobrym pomysłem, który dotychczas nie był popularny, jest rekrutacja wewnętrzna. Może zaoszczędzić ona czas, jest tańsza i wpływa pozytywnie na wizerunek firmy wśród pracowników.
Rekrutacja wewnętrzna i jej pozytywne skutki
Pozyskiwanie pracownika, który już zna naszą firmę, posiada wiele zalet. Taki pracownik jest już zapoznany z miejscem pracy, zna jej charakter i sposób działania, co pozwala zyskać czas, który wcześniej potrzebny był na wdrożenie. Rekrutacja wewnętrzna jest dosłownie tania. Po pierwsze nie musimy dodawać ogłoszeń na ogólnopolskich kanałach. Takie strony, gdzie istnieją duże szanse na pozyskanie wartościowego specjalisty, mają opłaty. My szukając pracownika w swoim gnieździe, nie narażamy się na nie. Po drugie nie musimy zatrudniać zewnętrznych firm rekrutacyjnych, którym również trzeba zapłacić. Poza tym firma buduje pozytywny wizerunek wśród swoich pracowników, gdyż widzą oni, że mają realne szanse na awans, czy też na zdobycie nowych kwalifikacji (przekwalifikowanie się). Taka rekrutacja ma jedną wadę – tracimy stanowisko pracownika, który je zmienia.
Doceń to, co masz
Rekrutacja wewnętrzna jest dobrym pomysłem, gdy bez kosztów chcemy zdobyć pracownika. Ponadto dzięki niej możemy pozyskać pozytywny wizerunek wśród swoich pracowników, którzy wiedzą, że w tej firmie mogą się rozwijać. Jeśli nie chcesz wdrożysz tylko wewnętrznej rekrutacji, możesz zastosować ją równolegle z zewnętrzną- warto spróbować!