Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Wolontariat kompetencji pomaga motywować pracowników

Wolontariat kompetencji pomaga motywować pracowników

Nie ma wątpliwości, że przyjęcie do pracy najlepszych kandydatów to dopiero początek na drodze do osiągnięcia sukcesu całej firmy. Kolejne kroki muszą obejmować bowiem skuteczne motywowanie pracowników, tak by pracowali jak najbardziej efektywnie. Bez tego o właściwy rozwój przedsiębiorstwa będzie bardzo trudno. Nie sposób ciągle zatrudniać nowych, wysoce zmotywowanych ludzi, którzy potrzebują przecież czasu na wdrożenie się i zdobycie potrzebnego doświadczenia. Nie mówiąc już o tym, że koszty samej rekrutacji rosną niczym wieżowce w naftowych krajach Zatoki Perskiej.

Jednym z zyskujących na popularności trendów w motywowaniu pracowników stał się ostatnimi czasy tzw. wolontariat kompetencji. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? Słowa wolontariat nie trzeba chyba tłumaczyć. To dobrowolna i bezpłatna praca, podejmowana na rzecz społeczeństwa lub jakiejś jego części, wykraczająca poza obowiązki zawodowe. Będąc informatykiem czy pracownikiem korporacji, możesz „po godzinach” pomagać zajmować się chorymi w hospicjum albo budować parki sensoryczne dla dzieci. Działania takie bez wątpienia pozwalają oderwać się od codziennej rutyny. Od dawna też szereg firm zachęca swoich pracowników do uczestnictwa w takim wolontariacie rozwijając ideę CSR (ang. Corporate Social Responsibility, po polsku społeczna odpowiedzialność biznesu lub przedsiębiorstwa). Trzeba jednak przyznać, że praca taka, jeśli jest w jakiś sposób narzucana, może raczej demotywować, niż motywować pracowników. Co innego, jeśli da im się okazję do dzielenia się swoim zawodowym doświadczeniem. I tym właśnie jest wolontariat kompetencji.

Ten rodzaj wolontariatu zwykle kierowany jest do dwóch grup społecznych. Po pierwsze do uczniów i studentów, którzy dzięki temu mają okazję zetknąć się z unikalną, specjalistyczną, a przede wszystkim praktyczną wiedzą biznesową. Po drugie, warsztaty takie organizuje się również dla osób starszych, zwykle emerytów, którzy dzięki nim zyskują widoczny dowód na to, że ich wiek nie oznacza automatycznie wykluczenia społecznego. Równocześnie najbardziej zyskują na tym pracownicy prowadzący takie warsztaty. Nie tylko mają okazję podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym, co samo w sobie jest dla wielu czynnikiem motywującym, ale rozwijają również kompetencje trenerskie. Wreszcie niejednokrotnie zyskują też nową, świeżą perspektywę na prezentowane przez siebie zagadnienia, szczególnie jeśli aktywnie zachęcają do wyrażania opinii swoich podopiecznych.

Dodaj komentarz