W ciągu ostatnich 20 lat postrzeganie samochodu uległo głębokiej ewolucji. Z trudno dostępnego obiektu marzeń własny pojazd stał się dobrem powszechnym. Jednak w ofertach pracy samochód służbowy wciąż przyciąga uwagę kandydatów. Dlaczego firmy decydują się na taką inwestycję?
Narzędzie pracy nie tylko dla handlowców
Najczęściej auto służbowe udostępniane jest pracownikowi jako narzędzie niezbędne do wykonywania powierzonych obowiązków. Jak wynika z przeprowadzonych przez krakowską fimrę manaHR badań, 73% przedsiębiorstw proponuje takie rozwiązanie osobom zatrudnionym na stanowisku przedstawiciela handlowego. Jeszcze do niedawna pomyślna koniunktura gospodarcza oraz rynek pracownika wymuszały na firmach taki dodatek. Oferując tego rodzaju benefit pozapłacowy, pracodawca miał na celu przekonać najlepszych specjalistów do podjęcia pracy w przedsiębiorstwie.
Samochód jako atrakcyjny dodatek pozapłacowy
W tegorocznej styczniowej edycji Raportów Płacowych najpopularniejszą marką samochodów wśród pracodawców okazała się Skoda. Na następnym miejscu uplasował się Volksvagen, a trzecim producentem w kolejności jest Ford. Mniejszą popularnością cieszą się takie marki jak Opel oraz Renault. W ankiecie przeprowadzonej przez manaHR zostało również ujęte pytanie o najczęściej wybierany model pojazdu. Ponownie na pierwszym miejscu znajduje się Skoda – model Octavia. Spacjalistka z manaHR, Patrycja Buczkowska, ustaliła podczas badań, że „26% firm biorących udział w badaniu zadeklarowało, iż pracownik ma możliwość udziału w wyborze marki samochodu podczas jego zakupu”.
Postrzeganie pojazdu służbowego w kategorii narzędzia lub benefitu zależy od tego, w jakich celach mogą korzystać z niego pracownicy firmy. Możliwość użytkowania auta służbowego po godzinach pracy jest postrzegana jako wartościowy dodatek pozapłacowy. Z danych opracowanych przez manaHR wynika, że „66% firm umożliwia odkupienia samochodu po okresie użytkowania służbowego”. Zdarza się także oferowanie samochodu kadrze managerskiej do użytku prywatnego i zawodowego dla podkreślenia prestiżu firmy i stanowiska.
W stronę ekologii
W sektorze wysokich technologii obserwujemy zjawisko carsharingu. Polega ono na oddaniu do dyspozycji pracowników kilku pojazdów na użytek prywatny. Innym ciekawym podejściem jest zawieranie korzystnych umów leasingowych z dostawcami a następnie umożliwienie swoim pracownikom wykupienie takiego leasingu w atrakcyjnych cenach.
Niewątpliwie firmowe auto będące do dyspozycji pracownika jest nadal bardzo atrakcyjnym benefitem. Biorąc pod uwagę obecne trendy proekologiczne, być może w niedalekiej przyszłości, przedsiębiorstwa zdecydują się na inne rozwiązania takie jak dopłata do czystych środków lokomocji. Z pewnością przełożyłoby się to na pozytywne postrzeganie marki pracodawcy.