Rekrutując pracowników, już podczas wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej można/powinno się „wyłapać” pewne cechy, które świadczyć będą o motywacji do pracy i umiejętności pracy w zespole. Na co zwracać uwagę i jakich cech szukać u kandydatów, podpowiadają specjaliści z MonsterPolska.pl.
Motywacja
Najlepszymi pracownikami są oczywiście ci najbardziej zmotywowani. Osoby, które cechuje zaangażowanie mają o 50% większą szansę, aby spełnić obietnice przedstawione na rozmowie rekrutacyjnej. Warto przeprowadzając rozmowę kwalifikacyjną wybadać, co motywuje pracownika i co daje mu impuls do działania w życiu prywatnym. Na podstawie tego jesteśmy w stanie przykładowo stwierdzić, czy dana osoba jest koleżeńska i pomoże innym pracownikom, lub czy można powierzyć jej odpowiedzialność za prowadzenie projektu.
Rozwiązywanie problemów
Pracownicy, będący konkretni i natychmiast szukający rozwiązania problemu, są szczególnie cenni. Osoby te według A. Piechoć z grupy MonsterPolska.pl, sprawdzają się przede wszystkim w sytuacjach kryzysowych. To zaś cecha najbardziej pożądana przez menagerów biorących udział w ankiecie portalu „Psychology Today”.
Lojalność
Lojalność to cecha, o którą coraz trudniej na dzisiejszym rynku pracy. Typowym zjawiskiem obecnie jest częsta zmiana pracy, co oczywiście odbija się negatywnie na firmach. Przy panującym trendzie niezależności pracownika, trudno jednak o jego lojalność, co boleśnie odczuwają pracodawcy zwłaszcza w przypadku pracowników wyższego szczebla. Istnieje również druga strona medalu. Jak podaje Liz Ryan w tygodniku „Forbes”, firmy zwalniają swoich długoterminowych pracowników, nie doceniając przy tym ich lojalności, co jest oczywistym błędem.
Zorganizowanie
Osoba dobrze zorganizowana będzie wykonywać rzetelnie powierzone zadania oraz w pracy będzie zjawiać się na czas. W trakcie rozmowy rekrutacyjnej warto zapytać potencjalnego pracownika w jaki sposób organizuję swoją pracę. Pomocny przy tym będzie model Kartezjusza, który składa się z 4 etapów: sformułowanie problemu pisemnie, podzielenie tego zadania na mniejsze części, uporządkowanie tych zadań od najważniejszych do najmniej istotnych, wykonanie planu i zbadanie jego efektów.
Pozytywne nastawienie
Pozytywne nastawienie do pracy, to połowa sukcesu. Propagator psychologii pozytywnej, profesor Martin Seligman, uważa, iż osoby posiadające pozytywne nastawienie, nie znają słowa „nigdy” i działają sprawniej. Profesor ten przeprowadził eksperyment, który potwierdził słuszność tezy, że pozytywne nastawienie jest współmierne z wydajnością (pozytywnie nastawieni sprzedawcy sprzedali aż 0 37% polis więcej od tych pesymistycznie nastawionych).
Krytykujący
Osoba, która potrafi o innych mówić tylko źle, nie jest prognozującym dobrze pracownikiem. Wypowiadanie się zwłaszcza o byłych pracodawcach w sposób negatywny, pokazuje nie tylko brak lojalności, ale również świadczy o braku jakiegokolwiek profesjonalizmu. Łatwo można sprawdzić z kim mamy do czynienia, zadając np. pytanie o powody rezygnacji z pracy u poprzedniego pracodawcy.
Roszczeniowość
Na dzisiejszym rynku pracownika, nierzadko to właśnie kandydat do pracy dyktuje warunki zatrudnienia i pracodawcy są tego świadomi. Posiadanie rzeczowych wymagań wobec pracy jest nawet dobrze odbierane, lecz niestety często rzeczowość zbyt łatwo zmienia się w roszczeniowość. Jeśli potencjalny pracownik prezentuje taką roszczeniową postawę już na rozmowie kwalifikacyjnej, możemy się spodziewać, że przyszła współpraca będzie raczej przebiegała ciężko.
Niezdecydowanie, brak odpowiedzialności i wybuchowość
Osoby, które przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną i wykazują wymienione wyżej cechy, są zdecydowanie najgorzej rokującymi przyszłymi pracownikami. Zarówno brak zdecydowania jak i nieodpowiedzialność to dla pracodawcy duży problem. Jeśli dostrzeżemy ich oznaki u kandydata, lepiej od razu zrezygnować z jego. Takie osoby nie tylko bowiem nie będą sumiennie wykonywały swoich obowiązków, ale mogą też zrezygnować z przybycia do pracy z dnia na dzień, zrzucając odpowiedzialność na resztę zespołu. Z kolei ludzie wybuchowi negatywnie wpływają na atmosferę panującą w firmie, dezorganizując całą pracę.