ISO 9001 to norma, którą wdrożyło już ponad milion organizacji na całym świecie. Można powiedzieć, że jest to podstawowy system Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej. W wielu przypadkach jest to pierwszy certyfikowany system wprowadzany w przedsiębiorstwie. Dobrze jednak wiedzieć, że często staje się on swego rodzaju podstawą Zintegrowanego Systemu Zarządzania, który łączy wymogi różnych certyfikowanych norm.
Jeśli członkowie organizacji stykają się z tą normą po raz pierwszy to warto skorzystać ze szkolenia jakość, które prowadzone są przez jednostki certyfikujące, jak na przykład https://szkolenia.bureauveritas.pl/tematy-szkolen/jakosc-szkolenia/.
Czego dotyczy norma ISO 9001?
Norma ta opisuje szczegółowo System Zarządzania Jakością w organizacji. Jej wymagania pozwalają na poprawę efektywności procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Podniesienie jakości działania, produktów, obsługi oraz wszystkich innych obszarów przekłada się na większe zadowolenie zarówno klientów, jak i samych pracowników. Dzięki temu firmy, które wdrożyły ISO 9001 prężnie się rozwijają i zwiększają swoje zyski.
Jak wdrożyć System Zarządzania Jakością?
Pierwszym krokiem jest oczywiście poznanie wymagań normy np. poprzez udział w szkoleniu jakość. Warto tutaj zauważyć, że określone obszary systemu powinni znać wszyscy pracownicy organizacji. Na podstawie wymagań należy przeprowadzić analizę obecnej sytuacji w firmie, aby stwierdzić, które procesy wymagają zmian. Po dostosowaniu działania organizacji do zasad ISO 9001 należy przeprowadzić audyt certyfikacyjny, który jest wykonywany przez pracownika jednostki certyfikującej. Po kontroli organizacja otrzymuje raport z wynikami oraz opisem niezgodności (jeśli takie zostały wychwycone przez audytora). W tym momencie konieczne jest wdrożenie działań naprawczych. Po usunięciu wszelkich niezgodności firma otrzymuje certyfikat świadczący o zgodności z wymogami ISO 9001. Taki dokument jest ważny przez okres 3 lat.