Rynek pracownika silnie sprzyja rotacji kadrowej i większość pracodawców ma problem z jej ujarzmieniem. Oczywiście nie każdego pracownika da się zatrzymać w firmie, z badań jednak wynika, że trzy aspekty są w tej kwestii szczególnie ważne: odpowiednie wynagrodzenie, interesujący zakres obowiązków i dobra atmosfera w pracy. O ile to pierwsze można łatwo regulować choćby przy pomocy raportów płacowych, to drugie jest już kwestią indywidualną. Natomiast sprawa atmosfery w pracy to temat stanowiący duże pole do popisu dla specjalistów od rekrutacji i ogólnie działów HR.
Potęga przestrzeni
Dobrym kontaktom międzyludzkim sprzyja wygodne i stymulujące miejsce pracy. Chodzi tutaj o wiele elementów. Zacząć należy od samego stanowiska, które nie jest już boksem z biurkiem. Popularne są udogodnienia jak biurko do stania, wygodne krzesła biurowe czy słuchawki wyciszające otoczenie. Coraz częściej także pracownicy zamiast pracować na swoim stałym miejscu, korzystają z licznych puf, piłek do siedzenia, stref ciszy z fotelami lub sal do rozmów. Istotne też jest odejście od otwartych przestrzeni na rzecz zamkniętych pokoi, co zapewnia wszystkim więcej ciszy. Praca to jednak nie wszystko i bardzo ważna jest odpowiednio wyposażona kuchnia oraz chill room, gdzie można zrelaksować się w przerwie od pracy przy piłkarzykach lub grze na konsoli. To wszystko nie tylko usuwa wiele frustracji, ale także buduje silniejsze relacje między pracownikami.
Więcej niż koledzy z pracy
Najbardziej sprzyjającym przyjaznej atmosferze czynnikiem są jednak dobre relacje między ludźmi. Dlatego warto, żeby pracownicy nie tylko spotykali się podczas wykonywania codziennych obowiązków. Wspólne imprezy, wypady na paintballa czy do escape roomów sprawiają, że pomiędzy pracownikami zaczynają się też tworzyć więzi przyjacielskie. Stąd już niedaleko do poprawy komunikacji wewnątrz firmy, zażegnania konfliktów, a co za tym idzie do zmniejszenia fluktuacji kadr.
Pamiętać należy, że najważniejsi są ludzie. Firma i zespoły pracownicze to nie jest zbiorowisko losowych osób. Dlatego kluczowym zadaniem ze strony działu HR jest właśnie poznanie charakteru przyjmowanej osoby już na etapie wstępnej rekrutacji pracowników i ocena, czy nie popsuje ona relacji w już istniejącym zespole. Oczywiście można pracować nad atmosferą, ale najlepiej zacząć od solidnych podstaw w postaci zatrudnienia wspaniałych i wyjątkowych ludzi.
Pingback: Jak zatrzymać pracownika w firmie? - dlaManagerow.pl