Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Dobry zespół to podstawa!

Dobry zespół to podstawa!

Jeśli jesteś menedżerem, na pewno wiesz, jak ważne jest tworzenie społeczności w firmie. Wyniki wynikami, praca pracą, ale bez dobrego zespołu ani rusz. Łatwiej to jednak powiedzieć niż zrobić. Od czego więc zacząć, by stworzyć w firmie dobrą atmosferę i paczkę zgranych ludzi, którzy razem dążą do celu?

Zadbaj o siebie

Może nie jest to oczywiste, ale w rzeczywistości ma głęboki sens. Jeśli leciałeś kiedyś samolotem, na pewno pamiętasz, co przed startem mówiła stewardessa – jeżeli dojdzie do zagrożenia, najpierw ratuj siebie, potem dzieci! One nie wiedzą, jak poradzić sobie w niebezpieczeństwie. By im pomóc, najpierw Ty musisz założyć maskę z tlenem. Dokładnie tak samo jest w pracy. Jeśli zawiedziesz, Twoi pracownicy będą niczym zagubione owce. Zadbaj więc o swoje kompetencje – uczęszczaj na szkolenia, czytaj branżową literaturę, proś przełożonego o ocenę Twojej pracy. Jako menedżer musisz się stale rozwijać, a zdobytą wiedzę inwestować w rozwój pracowników.

Zainspiruj do działania

Mówiąc o zarządzaniu, trudno nie wspomnieć o motywacji. Ale wiesz co? Zamiast udowadniać ludziom, dlaczego ich praca jest ważna, znajdź takich, którzy już to wiedzą! A potem ich zainspiruj – dawaj ważne zadania, pytaj o zdanie, spraw, żeby czuli się potrzebni. Dzięki temu motywacja, z którą przyszli do pracy pierwszego dnia, nigdy się nie wypali. Inspiracją powinna być też wiara, że to co robicie, ma głęboki sens. Udowodnij im, że firmowy produkt lub usługa są naprawdę dobre i warte zachodu.

Podkreślaj indywidualność

Zespół jest wielkim organizmem, który składa się z kilku (kilkunastu) mniejszych. Wielu menedżerów zapomina o tej prostej prawdzie, stosując zasadę zbiorowej odpowiedzialności. Jeśli choć trochę znasz się jednak na ludziach (a z racji zawodu powinieneś), wiesz, że rozproszenie odpowiedzialności nigdy się nie sprawdza – szczególnie, jeśli zespół popełni błąd. Owszem, nie można popadać w skrajności i na oczach wszystkich krytykować jednej osoby – ale z każdym warto rozmawiać na osobności, chwaląc za osiągnięcia i wskazując, co jeszcze wymaga poprawy.

Najpierw ludzie, potem wyniki

Będąc menedżerem, łatwo wpaść w pułapkę “zafiksowania” na wyniku finansowym. Pamiętaj jednak, że za wynik odpowiedzialni są ludzie! Jeśli zadbasz o ich dobro i poczucie stabilności oraz udowodnisz im, że są potrzebni, naturalnie odpowiedzą Ci zaangażowaniem i wzmożonym wysiłkiem. Zamiast traktować pracę jako przykry obowiązek, będą ją po prostu lubić. Zapewniając im pozytywną atmosferę sprawisz także, że polubią siebie nawzajem, co również jest niezbędną cegiełką w budowie dobrego zespołu.

Stworzenie zgranej, efektywnie pracującej społeczności to naprawdę trudny orzech do zgryzienia. Pod uwagę musisz brać różne przeszkody, takie jak rotacja pracowników czy różnorodność charakterów wśród członków zespołu. Kiedy osiągniesz już jednak swój cel, z pewnością przekonasz się, że każdy wysiłek był tego wart.

Dodaj komentarz