Według badań zleconych przez IBM Institute for Business Value globalne przedsiębiorstwa szukają rozwiązań, które zoptymalizują procesy biznesowe w oparciu o analitykę danych. Integracja danych pochodzących z wielu źródeł ma kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu międzynarodowych przedsiębiorstw.
W jaki sposób analityka danych i inne technologie wpływają na modele biznesowe oraz zarządzanie globalnymi organizacjami? IBM przeprowadza cykliczne ankiety wśród kadry kierowniczej największych światowych firm, w których managerowie i przedsiębiorcy oceniają wpływ nowoczesnych technologii na funkcjonowanie firmy. Z badań wynika, że wiodącym trendem jest analityka danych. 96 proc. respondentów poszukuje rozwiązań do obsługi Big Data, które pomogą im analizować i przetwarzać dane pochodzące z wielu źródeł. Natomiast takie systemy stosuje 61 proc. szefów działów personalnych. Ich podwładni wykorzystują oprogramowania dedykowane do analizy danych podczas rekrutacji i selekcji pracowników oraz do motywowania i wynagradzania pracowników.
Podobnie ważne są dla managerów rozwiązania mobilne. 95 proc. badanych managerów z działów marketingu deklaruje, że mobilny dostęp ma strategiczne znaczenie w pozyskiwaniu klientów. Dużą popularnością cieszą się także media społecznościowe. Niespełna 60 proc. managerów, którzy zajmują się zarządzaniem łańcuchem dostaw zamierza lub już wykorzystuje dane z portali społecznościowych. Taka wiedza pozwala im w czasie rzeczywistym reagować na zachowanie konsumentów, by do ich potrzeb dostosowywać procesy produkcyjne i dystrybucyjne.
Bycie liderem w organizacji wymaga dziś od menedżerów biegłego poruszania się w sztuce analizy danych. Pozwalają one wykorzystać potencjał technologii, tak by lepiej zrozumieć oczekiwania klientów – ich potrzeby i pragnienia. Analiza danych zbliża nas skutecznie do prognozowania przyszłości – dostrzegania pewnych trendów, zanim staną się one widoczne na rynku – mówi dyrektor generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie Alesz Bartunek.