Proces rekrutacji zakończony, kandydaci zostali wyłonieni, jeszcze tylko podpisanie umowy i zaczynamy pracę z nowym zespołem. Od tej pory manager wraca do swoich dawnych obowiązków, a nowy pracownik nie wie co robić. Znacie taką sytuację?
Rola managera polega na zarządzaniu pracą personelu, ale także na kształtowaniu rozwoju oraz budowaniu dobrych relacji między zatrudnionymi. Wszystko po to, by organizacja działała sprawnie i przynosiła zyski. Zatrudnianie nowych pracowników może doprowadzić do destabilizacji pracy całego zespołu. W jaki sposób łagodnie i skutecznie wdrożyć nowozatrudnionych?
1. Rekrutacja
Zacząć należy od początku, czyli od samego procesu rekrutacji. Bardzo ważne, aby przebiegała ona w profesjonalnej, ale i przyjaznej atmosferze. Interesem firmy jest, by znaleźć najlepszego kandydata i dobrze sprawdzić jego umiejętności przed zatrudnieniem. Nie można jednak zapomnieć, że później będziemy z nim współpracować. To, co wydarzy się podczas rozmów rekrutacyjnych będzie rzutowało na nasze dalsze relacje z podwładnym, a także wpłynie na jego ocenę całej firmy.
2. Opieka
Nowozatrudnionej osobie powinno się udzielić wsparcia w postaci kogoś, kto zapozna świeżego pracownika ze strukturą firmy. Może to być manager lub inny pracownik wyznaczony przez niego. Taki mentor powinien być jednak wybrany z uwagą. Musi to być osoba o większym stażu w firmie i o dużym doświadczeniu. Taka osoba będzie pierwszą, do której zgłosi się nowy pracownik o jakąkolwiek pomoc, więc dobrze, żeby był to ktoś przyjazny i otwarty. Wdrażanie nowego pracownika zajmuje czas, więc nie może to obciążać innych zatrudnionych. Wywoła to tylko dodatkową frustrację. Jeśli więc personel jest wyjątkowo zapracowany, lepiej sami zajmijmy się oprowadzaniem nowego pracownika.
3. Przedstawmy się
W pierwszym dniu pracy powinniśmy przedstawić nowego pracownika z zarządem firmy, a następnie z poszczególnymi działami i wreszcie z zespołem, w którym będzie spotykał się na co dzień. Warto przed zatrudnieniem przygotować na to także pozostałych pracowników, żeby mogli przygotować się na przyjęcie nowej osoby. Zapoznajmy nowozatrudnionego z wszelkimi, także niepisanymi zasadami, czyli całą kulturą organizacyjną. Poinformujmy o tym, gdzie może zrobić sobie kawę, kiedy wyjść na przerwę czy kto jest odpowiedzialny za kupienie nowego mleka. To wszystko sprawi, że nowy pracownik szybciej poczuje się komfortowo w nowym miejscu pracy.
4. Przejrzyste obowiązki
Często dochodzi do sytuacji, w której pracownik pozna zespół i firmę, zostanie przedstawiony i przywitany, otrzyma sprzęt, biurko etc., ale nie będzie wiedział, co należy do jego obowiązków. Co więcej nawet kadra zarządzająca nie będzie znać zakresu jego obowiązków. Taka sytuacja spotyka sporą część nowych pracowników, wykonujących podrzędne prace, których do tej pory nikt się nie podjął. Może to spowodować zaprzepaszczenie potencjału takiej osoby. Pierwsze miesiące w nowej pracy są zawsze emocjonujące, pracownicy mają wtedy największy zapał, bo chcą się wykazać i zaimponować. Aby określić zakres obowiązków nowego pracownika, warto posiłkować się opisem stanowisk pracy.
To narzędzie HR pozwala na usystematyzowanie kluczowych zadań i obowiązków oraz odpowiedzialności i uprawnień na konkretnych stanowiskach pracy.
5. Wir pracy
Jeśli decydujemy się na zatrudnienie nowej osoby, to znaczy, że – mówiąc najprościej – potrzeba nam rąk do pracy. Dlatego też wielu przełożonych na etapie adaptacji pracowników zarzuca ich obowiązkami rzucając w wir pracy. To nie jest dobre rozwiązanie, gdyż entuzjazm i zapał nowozatrudnionego szybko zamieni się w rozgoryczenie i przepracowanie. Zmęczony pracownik już na starcie to niezbyt udana inwestycja. Wdrażajmy nowego pracownika stopniowo w zakres obowiązków.
6. Zrozumienie
Są ludzie, którzy lubią zmiany, świetnie odnajdują się w nowej sytuacji i nie mają problemy z nawiązywaniem znajomości. Są też tacy, którzy ciężko przeżywają takie sytuacje, a zmiana zatrudnienia jest dla nich traumatycznym doświadczeniem. Niestety dobry lider musi zachować się trochę jak psycholog i wyczuć, z jaką osobowością ma do czynienia. Takie rozeznanie można sobie ułatwić poprzez dobrą komunikację. Informuj o błędach, pytaj o poziom zadowolenia i nagradzaj za dobrze wykonaną pracę.