Często, kiedy pracownik awansuje na stanowisko kierownicze, w pierwszej kolejności cieszy się z szacunku i prestiżu, jaki go spotkał. Tymczasem bycie managerem przede wszystkim wiąże się z dużą odpowiedzialnością i ciągłym doskonaleniem swoich kompetencji. Jak wiadomo najskuteczniej człowiek uczy się na własnych błędach i dotyczy to również kadry zarządzającej. Jednak w przypadku “świeżo upieczonych” kierowników nie można pozwolić sobie na zbyt drastyczne potknięcia, gdyż prowadzi to z reguły do usunięcia ze stanowiska. Jakich zatem błędów powinien stanowczo wystrzegać się młody manager?
Błąd 1. Nastawienie tylko na wyniki
Dopiero co awansowany manager chce się zazwyczaj wykazać, by potwierdzić słuszność swojej promocji. Jest to zupełnie naturalne, ale wymaga jednocześnie dużej ostrożności, by nie doszło do nadużyć. Mianowicie dość często zdarza się, że chcąc dowieść swoich zdolności przywódczych, managerowie zaczynają nadmiernie skupiać się na wynikach. Dotyczy to w głównej mierze zarządzających zespołami sprzedażowymi. Pracownicy czują większą niż zwykle presję, a stopniowe “dokręcanie śruby” prowadzi do obniżenia motywacji, a w konsekwencji wypalenia i rozstania z pracodawcą. Dlatego każdy, a zwłaszcza początkujący, manager powinien dążyć do odkrycia złotego środka pomiędzy osiąganiem coraz lepszych wyników a uważnością na indywidualne potrzeby i dobro swoich pracowników. Tak, by żaden członek zespołu nigdy nie poczuł się jak mało znaczący trybik w maszynie do robienia pieniędzy.
Błąd 2. Nieumiejętność szacowania kosztów
Osoba, która dopiero co została managerem, nierzadko ma zwodnicze poczucie nieograniczonej władzy, jeśli chodzi o nagradzanie, czy karanie swoich podwładnych. Tymczasem świadomość ograniczeń dotyczących decyzyjności i związana z tym pokora są kluczem do dobrego zarządzania ludźmi. Mądry manager powinien brać odpowiedzialność za swoje obietnice, by nie stracić autorytetu i zaufania swojego zespołu. Dlatego też wszystkie deklaracje dotyczące nagród, premii lub ewentualnych kar, powinny mieć pokrycie w rzeczywistości. A przede wszystkim muszą być zgodne z wizją organizacji oraz jej możliwościami budżetowymi. Inaczej rzecz ujmując, manager powinien być dobrym ekonomistą.
Błąd 3. Nieprawidłowa komunikacja
Kolejny często spotykany błąd młodych managerów wynika ze sposobu uzyskania awansu. Jeśli bowiem mamy do czynienia z wyłonieniem kierownika wewnątrz organizacji, spośród już zatrudnionych pracowników, możemy się spodziewać początkowych problemów z komunikacją. Osoby, które do niedawna były częścią zespołu, a nagle nim zarządzają, często okazują podwładnym albo zbytnią poufałość, albo sztuczny dystans. Choć jest to prawdziwe wyzwanie, w takiej sytuacji manager powinien dążyć do wypracowania układu, w którym będzie możliwe zachowanie przyjacielskich stosunków z jednoczesną świadomością, kto ma władzę. W przeciwnym razie hierarchia zostanie całkowicie zaburzona, a jakość pracy z pewnością na tym ucierpi.
Profesjonalna pomoc
Bez wątpienia błędów początkujących managerów można wymienić znacznie więcej. Wiele z nich zależy od konkretnej osoby i od specyfiki przedsiębiorstwa. Ryzyko rażących pomyłek da się jednak skutecznie zminimalizować, korzystając z profesjonalnego coachingu HR, jaki oferują doświadczone agencje doradztwa personalnego. Dzięki nim niedoświadczony w zarządzaniu manager jest w stanie stosunkowo szybko nabyć kompetencje potrzebne do pracy z podwładnymi.