Głównym zadaniem menedżera nie jest zarządzanie personelem zza biurka. Przeciwnie – miejsce, w którym powinien się on znaleźć jest zawsze wśród ludzi. Problem w tym, że przełożonego często postrzega się jako osobę niemile widzianą. Jak to zmienić, by stosunki z pracownikami zawsze były pozytywne?
Nikt nie jest bez winy
To, że podwładni nie lubią swojego przywódcy może mieć kilka przyczyn. Co przychodzi na myśl jako pierwsze? Na przykład fakt, że wielu menedżerów „zwala” winę za niepowodzenie na pracowników – czy to na grupę, czy na indywidualną osobę. Takie podejście nie prowadzi jednak donikąd, bo karcenie za błąd stanowi raczej słaby czynnik motywacyjny.
Skorzystaj z doradztwa personalnego, by lepiej motywować pracowników.
Ponadto, jeśli pracownik zrobił coś źle, wina leżeć może także po stronie menedżera. W końcu to on kieruje zespołem i jest odpowiedzialny za wszelkie działania. Jeśli nie zauważył ryzyka błędu, sam powinien ponieść konsekwencje. A nawet jeśli za niepowodzenie odpowiada tylko pracownik, traktowanie go z góry i grożenie zwolnieniem nie jest żadnym wyjściem z sytuacji.
Proste gesty
Za postrzeganie menedżera przez pracowników odpowiadać może także mowa jego ciała. Podwyższony ton głosu, lekceważący uścisk ręki bądź niepodnoszenie się z biurka, gdy ktoś wchodzi – wszystko to są oznaki traktowania pracowników jako gorszych od siebie. Jeśli przywódca chce więc wzbudzić ich zaufanie, powinien jasno pokazać, że każdemu należy się szacunek. I rzeczywiście tak myśleć.
Sympatia dla każdego
Okazywanie szczerej sympatii wobec pracowników to zdecydowany krok do sukcesu – pod warunkiem, że jest ona rozłożona równomiernie. Faworyzowanie jednego członka zespołu na rzecz innych nie może skończyć się dobrze. Oczywiście naturalne jest, że nie musimy lubić wszystkich. Jeśli jednak przełożony za kimś nie przepada, nie może to wpływać na ocenę rzeczywistych wyników jego pracy.
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Przypisywanie sukcesów samemu sobie, a porażek podwładnym to kolejny poważny błąd. Skoro działamy grupowo, to również grupowo ponosimy odpowiedzialność. Jeśli coś się nie uda, a menedżer weźmie za to współodpowiedzialność, zwiększy to jego wartość w oczach pracowników.
Jak wynagradzać pracowników? Dowiedz się więcej o systemach wynagradzania pracowników.
I najważniejsze – nigdy nie jest za późno, by zacząć dbać o relację z podwładnymi. Każdy przecież może się zmienić, a dbanie o dobro pracowników pozytywnie odbije się na funkcjonowaniu całej firmy.
Pingback: Motywatory i demotywatory w pracy managerów - dlaManagerow.pl