Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Biznes czy wojna?

Biznes czy wojna?

Trudno powiedzieć, jaka jest najbardziej popularna książka w Chinach, ale jeśli ktoś przypuszcza, że jest to Sztuka Wojny autorstwa Sun Tzu i Sun Pin, to może być bliski prawdy. Pozycja ta znajduje się chyba w każdej chińskiej księgarni, chociaż napisana została ponad 2,5 tys. lat temu. Jak to możliwe? Odpowiedź jest bardzo prosta. Sztuka wojny opowiada nie tylko o bitwie – między jej wierszami można znaleźć rady na temat tego, jak skutecznie prowadzić biznes.

Sztuka Wojny doczekała się bardzo wielu wydań. Najpopularniejsza jest jednak wersja ekskluzywna, ładnie wydana, której autorem jest nie tylko Sun Tzu, ale także Sun Pin. Drugi z pisarzy stworzył dodatek do książki, z którego możemy dowiedzieć się nieco o metodach wojskowych.

Powodem, dla którego tak wielu ludzi sięga po tę pozycję, jest klarowny sposób przedstawienia strategii wojskowych. Dzięki temu z łatwością można przenieść je na grunt biznesowej codzienności. W książce znajduje się wiele cennych porad, które można przenieść na uniwersalny grunt. Sun Tzu radzi np., jak powinien zachowywać się generał i w jaki sposób poprowadzić ludzi do zwycięstwa. Podobny sposób działania powinien obrać dzisiejszy lider zespołu. W końcu on także prowadzi symboliczną bitwę z przeciwnikiem.

Sztuka Wojny opowiada jednak nie tylko o przywództwie. Sun Tzu pisał także o tym, jak ważną rolę odgrywa przygotowanie do osiągnięcia sukcesu, polegające na gromadzeniu wiedzy oraz mądrości. Wskazywał on także na ważność takich elementów, jak wykorzystanie czasu na swoją korzyść, motywowaniu oraz zdobywaniu przychylności innych. Znajdziemy tam jednak także stwierdzenia, które dziś są moralnie naganne, np. rada, żeby uknuć spisek przeciwko wrogowi oraz oszukiwać. W Sztuce Wojny znajdziemy jednakże tak wiele cennych porad, iż te, które dziś wydają się nie do pomyślenia, można potraktować z przymrużeniem oka.

Dodaj komentarz