Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Konkurencja nigdy nie śpi, czyli dlaczego warto wiedzieć, ile płacą inne firmy?

Konkurencja nigdy nie śpi, czyli dlaczego warto wiedzieć, ile płacą inne firmy?

Czy pracodawca powinien porównywać płace swoich pracowników z innymi firmami? Odpowiedź może być tylko jedna – tak! Benchmark wynagrodzeń pomaga bowiem utrzymać się przedsiębiorstwom “na powierzchni” w dzisiejszych trudnych czasach. Dzięki danym na temat wynagrodzeń u konkurencji, pracodawca wie bowiem, czy powinien zdecydować się na przeprowadzenie podwyżek, może także łatwiej określić ich wysokość. Warto jednak pamiętać, że nie tylko pensją człowiek żyje, wysokość wynagrodzenia jest więc tylko jednym z czynników decydujących o tym, czy kandydat przyjdzie do nas pracować i czy zostanie w naszej firmie na dłużej.

Liderzy stawiają warunki

Z kim przede wszystkim powinien porównywać się pracodawca? Najważniejsze dla niego są płace w konkretnej branży i regionie. Te z kolei dyktowane są przez tzw. liderów rynku, czyli największe i najbogatsze firmy – takie, które mogą pozwolić sobie na przyznawanie nieco wyższych wynagrodzeń i lepszych warunków pracy niż inni. Oczywiście, nawet takie organizacje nie są w stanie podnosić wynagrodzeń w nieskończoność. Do liderów rynku dochodzą także inne, mniejsze przedsiębiorstwa, które również mają wpływ na kształtowaniu się płac w danej branży oraz regionie. By monitorować wysokość wynagrodzeń w interesującej nas kategorii, najlepiej korzystać z raportów płacowych. Najkorzystniejsze efekty da czerpanie informacji jednocześnie z raportów regionalnych oraz branżowych, gdyż połączenie tych dwóch zestawień da najdokładniejszy obraz sytuacji.

Podwyżki – a co poza tym?

Dzięki danym uzyskanym na podstawie benchmarku wynagrodzeń, pracodawca uzyskuje jaśniejszy obraz swojej pozycji na rynku pracy. Dzięki temu, może on zaplanować podwyżki dla swoich pracowników (w ubiegłym roku na ten krok zdecydowało się aż 90% pracodawców, a niektórzy z nich podnieśli płace nawet dwukrotnie). Oczywiście zawsze należy pamiętać, że podwyżki to tylko jeden element układanki – mimo że są dziś niezbędne, to same w sobie nie wystarczą, by zatrzymać pracowników w swojej firmie. Warto więc przeprowadzać również regularne badanie satysfakcji pracowników, by kontrolować poziom ich zadowolenia z pracy. Niezwykle istotny jest także “exit interview”, czyli rozmowa z odchodzącymi pracownikami na temat tego, co podobało im się w firmie, a co nie, i przede wszystkim – dlaczego zdecydowali się na porzucenie zatrudnienia. Każdy pracodawca powinien także zadbać o atrakcyjne benefity dla swoich podwładnych, takie jak dopłaty do przejazdów czy dofinansowania szkoleń. Dopiero połączenie wszystkich wspomnianych wyżej elementów pozwoli stać się konkurencyjnym pracodawcą.

Dodaj komentarz