Dawanie przykładu, otwartość na krytykę, jasne zasady i lepsza ocena efektywności to aspekty, które budują dobrą kulturę korporacyjną. Niestety wciąż w tych obszarach trzeba wiele udoskonalić, aby wszystkim pracowało się lepiej. Jak się okazuje kultura organizacyjna ma ogromny wpływ na pracowników dużych przedsiębiorstw.
Kultura w finansach
Międzynarodowa organizacja zrzeszająca specjalistów finansowych z całego świata przeprowadziła ankietę na temat kultury w organizacjach finansowych. Według badań ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) 76% finansistów uważa, że kultura korporacyjna ma znacznie większy wpływ na zachowanie i postawę pracowników niż jakiekolwiek przepisy i regulacje. ACCA zapytało o błędy w zarządzaniu ponad 120 tys. członków, specjalistów od rachunkowości i zarządzania finansami.
4 Błędy w zarządzaniu
- Według danych sformułowanych przez ACCA największym błędem w zarządzaniu organizacją jest brak przykładu z góry. Tak odpowiedziało ponad 60% ankietowanych. Idealnie podsumowuje to przysłowie: „jaki pan, taki kram”. Jeśli postawa prezesa oraz kadry zarządzającej jest godna naśladowania, to tym samym kultura organizacji zyskuje na jakości. Ważna jest także struktura organizacji – im bardziej jest ona złożona, tym rola przykładu płynącego z góry jest bardziej osłabiona. Wtedy bardzo ważne jest ujednolicenie strategii zarządzania i działań managerów na wszystkich szczeblach i strukturach organizacji.
- Kolejnym błędem w zarządzaniu, na który wskazywano w raporcie Corporate Culture and Behaviour była niechęć do krytyki. Nikt nie przepada za słowami krytyki, a szczególnie osoby postawione wysoko w hierarchii organizacji. Autorzy badania doradzają: aby zmniejszyć strach przed krytyką, należy zwiększyć niezależność managerów, kierowników działów oraz innych kluczowych pracowników. Dużą rolę odgrywa także system oceny pracowniczej oraz to, jak określone są jego zasady. Chodzi o to, aby szeregowy pracownik był oceniany w równym stopniu, co kadra zarządzająca. W ten sposób nikt nie będzie czuł się pokrzywdzony. Konstruktywna krytyka oraz otwartość kadry na sugestie innych osób polepszy kulturę korporacyjną.
- W ten sposób przechodzimy do kolejnego błędu, czyli skomplikowanych regulacji. Aby personel oraz managerowie czuli się sprawiedliwie traktowani zasady oceny czy wynagradzania muszą być jasne dla wszystkich. Im więcej regulacji i kodeksów, tym trudniej odnaleźć się w świecie korporacyjnym. Przepisy prawne w szczególny sposób dotyczą branży finansowej. Oprócz mało przejrzystych zasad funkcjonowania organizacji na kulturę korporacyjną ma także wpływ brak sankcji za przekraczanie organizacyjnych reguł.
- Co drugi ankietowany przez ACCA finansista uważa, że nagradzanie dobrze wykonanych zadań wpłynie na jakość wyników. Jednak jeszcze więcej z nich zdaje sobie sprawę, że nieprofesjonalne premiowanie wyników może grozić fałszowaniem raportów i sprawozdań, aby tylko otrzymać nagrodę.Jest to wynikiem kolejnego błędu w zarządzaniu, tzw. „kultu targetu”. System wynagrodzeń oparty na zadaniowości może powodować, że wyrobienie „normy” będzie ważniejsze niż sama jakość pracy. Z jednej strony zarządzanie poprzez cele to bardzo dobre narzędzie motywujące, ale jeśli zdominuje sposób wynagradzania pracowników, to doprowadzi do patologicznych sytuacji. Aby tego uniknąć należy wprowadzić lepsze narzędzia oceny efektywności i stworzyć bardziej rozbudowany system motywacji wewnętrznej.
Nie jest łatwo zarządzać dużą organizacją finansową. Nic więc dziwnego, że nawet najlepsi managerowie popełniają błędy w zarządzaniu. Najważniejsze to, aby zdać sobie z nich sprawę i unikać w przyszłości.