Ktoś kiedyś mądrze powiedział, że “jedyną rzeczą stałą jest zmiana”. Dotyczy to zarówno życia prywatnego, jak i biznesu – a tego drugiego może nawet bardziej. Firma, która przez dziesięciolecia próbuje trzymać się utartych schematów i założeń, nie odniesie raczej spektakularnego sukcesu.
Zmiana goni zmianę
Dzisiejszy świat jest dynamiczny – zmienia się wszystko, od mody po rozwiązania technologiczne. Ludzie nie lubią się nudzić i szukają coraz to nowych wrażeń. I choćby to jest powodem, dla którego firmy muszą dopasować się do nowych wymagań swoich klientów. Ich właściciele próbują osiągać ten cel na różne sposoby. Stawanie się firmą konkurencyjną na rynku pracy nie jest jednorazowym, lecz stałym procesem. Potrzebne są więc różne rozwiązania, które należy regularnie “aktualizować”. Może to być nowe oprogramowanie, nowi pracownicy, nowy styl zarządzania. Wymieniać można bez końca. Jedno jest pewne – zmian nie można się bać.
Strefa komfortu?
Zarządzanie zmianą w firmie to skomplikowany proces, z którym nie każdy sobie poradzi. Trzeba wykazywać się bowiem szeregiem umiejętności, od twardych (konieczność analizowania danych) po te trudniejsze do określenia, miękkie (związane np. z komunikacją z personelem). Jak zauważają eksperci badający stan polskiego rynku pracy, niestety chęć do zmian jest wśród naszych przedsiębiorców znikoma. Trudno powiedzieć, czy obawiają się oni wyjścia ze strefy komfortu, czy po prostu uznają, że żadnych reform nie potrzebują. Obecnie prowadzone są jednak działania, mające zmienić nastawienie właścicieli firm.
Wsparcie w reformach
Jednym z takich projektów jest “Modelowa adaptacja do zmian na małopolskim rynku pracy”, przeprowadzany przez PM Doradztwo Gospodarcze. Działania zawarte w programie obejmują m.in. audyty przedsiębiorstw, rozmowy o strategii i obszarach, w których potrzebne są zmiany oraz doradztwo podczas ich wdrażania. Jak twierdzą eksperci zajmujący się przeprowadzaniem projektu, wielu przedsiębiorców w ogóle nie wypracowało celów dla swej firmy czy planów jej rozwoju. Polskie organizacje z całą pewnością wymagają więc dużych nakładów pracy, związanych z zarządzaniem zmianą. Przedsiębiorcy powinni przekonać się, jak bardzo ten aspekt jest istotny.