Na bazie doświadczeń wielu firm wyszczególniliśmy kilka prostych zasad, które mogą w znaczący sposób zwiększyć efektywność pracy Twojego zespołu.
a. Kontroluj, dokąd zmierza Twój zespół.
Mimo, że na osiągnięcie celu składa się wiele różnych zadań, zespół nie może zapominać, dokąd zmierza. Nie można dopuścić, by każdy pracownik zmierzał w swoją stronę, tracąc z oczu główny cel. Dlatego kontroluj i ukierunkowuj prace zespołu. Spraw, by Twoi podwładni wiedzieli i znali zasady, jakie rządzą osiąganiem celu. Pracując nad tym regularnie, sprawisz, że wzrośnie prawdopodobieństwo osiągnięcia przez Was sukcesu.
b. Zatrudniaj ludzi, którzy pracują przede wszystkim dla sprawy nie dla pieniędzy.
Zdefiniuj ideę, dla jakiej pracuje Twoja firma. Jaki problem rozwiązujecie, co dajecie swoim klientom. Musisz wiedzieć to Ty i Twój zespół. Jeśli będziesz jako szef działał z pasją, taka sama pasja i zaangażowanie udzieli się Twoim pracownikom. Jeśli sprawa jest też ważna dla Twoich klientów, oni ją potwierdzają i chcą jej, to nie pozostaje Ci nic innego jak nie tracić sprawy z oczu i przeć do przodu.
c. Utnij niepotrzebną biurokrację.
Prowadzisz małą czy średnią firmę? Czy wszystkie procedury, które są niezbędne? Odpowiedz sobie na te pytania i ogranicz biurokrację do niezbędnego minimum. Nic nie jest bardziej czasochłonne i frustrujące niż bezsensowne procedury. Zatem – jeśli czegoś nie potrzebujesz – nie trać na to czasu.
d. Mądrze zarządzaj siłami zespołu.
Nie przeciążaj swoich pracowników, ale też nie pozwól, by spoczywali na laurach. Sensownie wyznaczone cele sprawią, że wszyscy będą mieli co robić, będą się czuli zmotywowani, ale nie przytłoczeni. Taka równowaga pozwoli Ci nie zajmować się nieustannie sprawami niezrealizowanych zadań.
e. Zapewnij zespołowi możliwość wypowiadania konstruktywnej krytyki.
Chodzi o komunikację. Ty komunikujesz zespołowi, zespół Tobie. Musisz stworzyć przestrzeń do dialogu, wspierać nieszablonowe myślenie i kreatywność. Jeśli Twoi pracownicy wiedzą, że liczysz się z ich zdaniem i bierzesz pod uwagę ich opinie, będą bardziej oddani sprawie i uruchomią w sobie kreatywność. Doceń wiedzę i doświadczenie Twojego zespołu. Nie bez powodu to właśnie z nimi pracujesz.
f. Pilnuj stałej komunikacji i tego, by pochodziła z jednego źródła.
Niech zespół ma jasność, kto odpowiada za obieg informacji w firmie. Stwórz jasne i przejrzyste reguły komunikacji. Ustal, czy są to cotygodniowe maile, telekonferencje, czy system zarządzania projektami. Wtedy wszystkie efekty pracy zespołu nie giną – jest do nich dostęp i wiadomo, co gdzie jest. Takie uporządkowanie bardzo pozytywnie wpływa na pracę zespołu.