W każdej relacji nie da obejść się bez zaufania. Buduje się je poprzez wszystkie swoje działania, a zniszczyć je można jednym nieprzemyślanym ruchem. Problem z zaufaniem w firmie jest taki, że spotyka się tam wiele osób i trudno zdobyć zaufanie ich wszystkich. Jednak właśnie o ten zbiorowy efekt chodzi. Jeśli się uda go osiągnąć, to nie tylko pracownicy i klienci będą ufać firmie, ale wyda się ona także godna zaufania ludziom nie związanym bezpośrednio z organizacją.
Zaufanie rodzi odpowiedzialność
“Ufaj, ale kontroluj” jest znanym powiedzeniem z czasów PRL. Dziś jednak żaden pracodawca nie powinien zagalopować się z kontrolą pracowników tak, jak w tamtych czasach. Sprawdzać jakość pracy oczywiście należy, zwłaszcza, jeśli chodzi o tak istotne punkty jak gotowość produktu do prezentacji dla klienta, kwartalny bilans lub poszukiwanie kandydatów do przyznania awansu. Nie można jednak kontrolować pracowników na każdym kroku jak gdyby byli uczniami podstawówki, to prowadzi bowiem do ich frustracji oraz zmniejszenia poczucia odpowiedzialności za własne zadania.
Jasne zasady
Najłatwiej ufać komuś, kto nie ma nic do ukrycia. Jeśli w firmie będą panowały transparentne zasady, to nie będą mogły paść zarzuty o manipulowanie przy ich rozpatrywaniu. Istotne są wszelkie kwestie, nieważne czy chodzi o przyznanie urlopu, czy awansu. Każdy powinien wiedzieć, co ma robić, żeby firma jak najlepiej prosperowała i czego może oczekiwać w zamian.
Dialog prowadzi do zrozumienia
Bardzo ważnym aspektem jest też komunikacja w firmie. Powinna być oparta na wzajemnym szacunku. Pracownicy nie powinni obawiać się zgłaszania problemów swojemu przełożonemu, a przełożony powinien wysłuchać, co leży na sercu pracownikowi! Wszystko musi być przejrzyste dla obu stron. Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy nikt nie boi się wypowiadać własnych opinii, a menadżerowie mają pogląd na to, co się dzieje w firmie.
Konsekwencja działania
Oczywiście dobre zasady i dialog to nie wszystko. Trzeba umieć z tego wyciągać wnioski i podejmować odpowiednie działania. Wynagrodzenia powinny być sprawiedliwe, a stanowiska przydzielane ze względu na kompetencje, a nie układy z szefem. A w przypadku rozstania z jakimś pracownikiem nie należy palić mostów. Zarówno redukcja etatów, jak i przejście do konkurencji to rzecz naturalna, a brak kultury i szacunku przy rozwiązywaniu umowy mogą odbić się bardzo negatywnie na wizerunku firmy.
Choć zostały tutaj wymienione same ogólniki, to one właśnie pomagają budować zaufanie. Chodzi bowiem przede wszytskim o zwykłą ludzką uczciwość i szacunek do innych. To uniwersalne zasady, które tak samo obowiązują w życiu prywatnym, jak i w świecie biznesu.