Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Rozwój liderów w 2014 roku – najlepsze firmy w rankingu

Rozwój liderów w 2014 roku – najlepsze firmy w rankingu

Które firmy, działające w Polsce, najbardziej dbają o rozwój swoich liderów? Poznaliśmy już wyniki raportu Best Companies for Leadership 2014, przeprowadzonego przez HAY Group.

13-tu najlepszych

Pierwsze miejsce zajęła firma Procter & Gamble, zaraz po niej uplasowały się General Electric oraz Coca-Cola. Dobrze wypadły również IBM i Unilever. W rankingu wyróżniono ogółem 13 organizacji, które centra swoich usług otworzyły w Polsce. W badaniu wzięło udział aż 18 tysięcy osób z ponad 2 tysięcy organizacji, działajacych w 115 krajach. Wśród polskich uczestników znalazło się 668 osób.

Wszechstronność ważniejsza niż wyniki

Wniosek, jaki nasuwa się po przeczytaniu wyników raportu, związany jest ze zmianą w postrzeganiu liderów. Dziś, do ich najważniejszych kompetencji należą wszechstronność, elastyczność oraz umiejętność nawiązywania długoterminowych relacji z partnerami biznesowymi. W zapomnienie odchodzi natomiast model działania, w którym najistotniejsze były wyniki operacyjne przedsiębiorstwa. Świadome zarządzanie i wzrost organizacji, pomimo zmian na świecie i w biznesowym otoczeniu – to hasła, które zaczynają przyświecać obecnym przywódcom.

Liderzy największych projektów

Centra usług z kapitałem zagranicznym osiedlają się w Polsce na szeroką skalę. Jak do tej pory, zatrudniły one już 130 tysięcy osób, a liczba ta będzie tylko rosnąć – według prognoz, pod koniec roku ma ich być o 30 tysięcy więcej. Firmy z rozwijającego się obecnie w Polsce sektora usług, największą wagę przykładają do obsługi specjalistycznych procesów, opartych na wiedzy. Dzięki takiemu podejściu, rodzimi specjaliści stają się dziś liderami ogromnych, strategicznych projektów, mających bezpośredni wpływ na biznes największych międzynarodowych organizacji.

Efektywna strategia planowania rozwoju

Kształtowanie przyszłych liderów w dużej mierze opiera się na wiedzy i praktykach, wyniesionych z zagranicznych modeli procesów biznesowych. Bardzo ważny staje się obszar budowania rozwoju przywództwa i wspierania go. Według badanych, wiodącym firmom brakuje jednak większego zróżnicowania wśród liderów, jak również bardziej efektywnej strategii planowania ścieżek kariery i zatrzymywania najlepszych pracowników. Specjaliści twierdzą z kolei, że większy nacisk powinno się kłaść na czynnik kulturowy – działania, które sprawdzają się zagranicą, wcale nie muszą dobrze przyjąć się w polskich realiach.

Nauka poprzez doświadczenie

Polscy uczestnicy badania, najniżej ocenili działania organizacji prowadzące do rozwoju liderów i pracowników, a także ich różnorodność oraz planowanie kariery. Nie znaczy to jednak, że polskie firmy zostają za zagranicznymi daleko w tyle. Nasi liderzy starają się bowiem tworzyć jak najbardziej motywujące środowisko pracy, duży nacisk kładą także na wdrażanie pracowników w codzienne obowiązki oraz wspieranie długoterminowych strategii organizacji. Z raportu wynika, że najbardziej skutecznym podejściem w planowaniu rozwoju jest model 70:20:10. Wykorzystują go bowiem firmy, które zajęły najwyższe miejsca w rankingu. Jego idea oparta jest na nauce poprzez działanie, np. w otwartych zespołach, pracujących nad interdyscyplinarnymi projektami. Dzięki takim działaniom, przyszli liderzy mają możliwość zdobycia doświadczeń, które z pewnością wykorzystają w późniejszych etapach swojej kariery.

Dodaj komentarz

Inline
Inline