Jeśli talenty są tak ważne, dlaczego większość firm nie inwestuje w rozwój liderów? Oto ciekawa zależność: według najnowszego sondażu przeprowadzonego w zespołach wykonawczych wybranych przedsiębiorstw, pracownicy zgadzają się z tym, że to lider może zniszczyć firmę, a tylko niektórzy uważają, że warto inwestować w programy rozwojowe dla menedżerów.
Jak ważna jest maksymilizacja talentów danej firmy?
Bardzo, tak twierdzi 85 proc. badanych. Problem tkwi w tym, że maksymilizacja talentów jest wciąż na bardzo niskim poziomie.
Tylko 37 proc. ankietowanych firm stwierdziło, że liderów w ich pracy stać na coś więcej. Mniej niż połowa odpowiedziała natomiast, że chce inwestować w rozwój menedżerów i podniesienie wydajności pracowników w bieżącym roku.
Dane jasno wskazują zatem na rozdźwięk pomiędzy tym, co myślą pracodawcy, a tym, co robią. Jest to naprawdę ważne, dlaczego więc w ogóle nie inwestują w programy szkoleniowe? Głównie dlatego, że sa przekonani o nieskuteczności programów szkoleniowych. A skoro tak, to nie opłaca się w nie inwestować, bo poniesione koszty raczej się nie zwrócą. Jak bardzo mylne jest takie podejście pokazuje dzisiejsza sytuacja na rynku.
Ciągła walka o klienta, wymóg szybkiego podejmowania decyzji, elimnowanie nawet drobnych potknięć – dzisiejsze przedsiębiorstwa muszą być podatne na zmiany i ciągły rozwój, jeśli chcą osiągnąć sukces. Osoby zarządzające firmą powinny cały czas się doszkalać i zdawać sobie sprawę, że sukces tkwi w rozwoju, korzystaniu z innowacji i otwartości na nowe rynki.
Tylko firmy, które są elastyczne w działaniu i wykorzystują nowe rozwiązania w zakresie zarządzania mogą liczyć na mocną pozycję na rynku. Muszą być jednak ostrożne, bo taka pozycja nie jest dana raz na zawsze, lecz regularnie trzeba ją umacniać i walczyć z konkurencją. Zachłyśnięcie się „sukcesem” może być zdradliwe i przyczynić się do katastrofy.
Nie ma jednej recepty na to, jak zarządzać firmą. Jest natomiast stara prawda, która nigdy nie straci na ważności: sukces firmy zależny będzie od jej zdolności dostosowywania się do ciągłych zmian. Przedsiębiorcze firmy to firmy innowacyjne, które świadomie do tego dążą, pracują na sobą, uczą się i szkolą. Firma musi przyjąć politykę, która ukierunkowana będzie na innowacje i prowadzona w duchu przedsiębiorczości. Co więcej, przedsiębiorstwo musi szybko reagować na zmiany i wydarzenia w otoczeniu. Należy być czujnym obserwatorem.