Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Pożyteczna roz(g)rywka

Pożyteczna roz(g)rywka

Świat dzisiejszego biznesu zdominowany jest przez tzw. “pokolenie Y”. Młode osoby, które dziś wchodzą na rynek pracy, mają do niej zupełnie inny stosunek niż ich poprzednicy. Są bardziej zorientowani na cel, na czele ich potrzeb życiowych często stoi rozwój kariery oraz niełatwo przyjmują słowa krytyki. Pokolenie Y posiada jednak jeszcze jedną, znamienną cechę – otoczeni są nowoczesną technologią, z której chętnie korzystają. Połączenie chęci robienia kariery wraz z determinacją tworzą wysoko rozwinięte pragnienie rywalizacji, aktywnie wspierane przez ogólnodostępne nowinki technologiczne. Czymś, co idealnie wpisuje się w obraz pokolenia Y oraz stanowi doskonały sposób na rozwój młodego personelu, jest gamifikacja.

Zasady gry

Gamifikacja jest niczym innym, jak zastosowaniem zasad gier w rzeczywistości biznesowej. Pojęcie to zaczęło rozwijać się niedawno, jednak eksperci twierdzą, iż podstaw grywalizacji można było dopatrywać się w zwyczajach wielu od dawna istniejących organizacji. Przykładem zaczątków gamifikacji jest np. rozróżnienie pasów karate na barwy lub przyznawanie odznak członkom zastępów harcerskich. Na podobnych zasadach opiera się dzisiejsza gamifikacja, z tymże z upływem czasu staje się ona coraz bardziej rozbudowana. Jaki może być zatem cel stosowania jej w przedsiębiorstwach?

Nauka poprzez zabawę

Korzystanie z metody gamifikacji w firmach służy przede wszystkim stymulowaniu zaangażowania pracowników. Zwłaszcza, jeśli członkami personelu są osoby z pokolenia Y. Rywalizowanie zgodnie z zasadami gry, w dużej mierze opiera się na wykorzystaniu technologii, co zachęca młodych ludzi do wzięcia udziału w zabawie. Termin “zabawa” oznacza tutaj jednak więcej, niż tylko rozrywkę. Grywalizacja, owszem, może pełnić rolę odpoczynku od zwyczajowych obowiązków, ale jej głównym zadaniem jest rozwijanie potencjalnych kompetencji uczestników. Inaczej bowiem podchodzi się do zadań, jeśli stanowią one codzienną rutynę, a inaczej, jeżeli uzna się je za wyzwanie i będzie dążyło się do zdobycia nagrody.

Zastosowanie gamifikacji do zwiększania motywacji pracowników zaczyna dopiero zyskiwać popularność. Wszystko wskazuje jednak na to, iż metody gamifikacji będą coraz bardziej rozwijane i często wykorzystywane w róznego typu organizacjach.

Dodaj komentarz