Executive search to specjalna forma rekrutacji. Wykorzystuje się ją do poszukiwania wysokiej klasy kandydatów na stanowiska kierownicze, zarządcze oraz menedżerskie. Jest to proces skomplikowany, który wymaga dużego doświadczenia, wiedzy i umiejętności ze strony agencji rekrutacyjnej lub specjalisty ds. rekrutacji wewnętrznej.
Kiedy stosujemy executive search?
Executive search stosujemy głównie w sytuacjach, gdy firma poszukuje kandydatów na kluczowe stanowiska w zarządzie lub na najwyższym szczeblu menedżerskim. Przedsiębiorstwa, które korzystają z tej metody mają bardzo wysokie wymagania dotyczące kwalifikacji i umiejętności kandydatów. Oczekują też, że nowy pracownik będzie w stanie odgrywać kluczową rolę w organizacji.
W procesie tym ważne zadanie ma rekruter. Musi on posiadać specjalistyczną wiedzę na temat branży, tak by był w stanie na odpowiednim poziomie porozmawiać z kandydatami. Konieczne jest też doświadczenie w poszukiwaniu osób na stanowiska zarządcze. Ponadto rekruter musi być w stanie nawiązać kontakt i budować trwałe relacje z kandydatami, a także posiadać odpowiednie umiejętności negocjacyjne. Istotne jest również posiadanie wysokiego poziomu kultury osobistej.
Proces rekrutacji w ramach executive search jest skomplikowany i wymaga stosowania różnych narzędzi i metod. Warto zauważyć, że w przypadku tej metody rekrutacji zwykle nie stosujemy standardowych ogłoszeń o pracę, a kandydatów pozyskujemy w inny sposób. Najczęściej są to kontakty z innymi firmami z branży, przeszukiwanie baz danych oraz rekomendacje od osób na podobnych stanowiskach. Cennym źródłem są też własne kontakty. Warto więc poprosić tutaj o wsparcie ekspertów z agencji doradztwa personalnego, którzy mają szerokie grono powiązań w branży.
Podsumowując executive search jest procesem rekrutacji kadry zarządzającej. Jest to metoda, która wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i umiejętności ze strony osoby prowadzącej proces. Warto korzystać z tej metody, gdy poszukujemy najwyższej klasy pracowników na stanowiska kierownicze, którzy odgrywają kluczową rolę w organizacji.