Raport wynagrodzeń to usługa skierowana do pracodawców, a więc i dostęp do pełnej wersji raportu, z wszystkimi istotnymi informacjami ma zwykle jedynie zarząd firmy i dział personalny przedsiębiorstwa. Jeśli zachodzi taka potrzeba dostęp do tego typu informacji mogą uzyskać również dyrektorzy regionalni. Z dużym prawdopodobieństwem, a nawet pewnością można powiedzieć, że pozostali pracownicy firmy nie mogą mieć dostępu do pełnego raportu wynagrodzeń, bo dane te są utajnione.
Jakie informacje może z kolei znaleźć pracownik i kandydat na pracownika? Najwięcej informacji związanych z wynagrodzeniami można znaleźć w Internecie, na stronach różnych agencji doradztwa personalnego bądź portali o tematyce HR. Drugim źródłem informacji jest prasa biznesowa. Internet dostarcza możliwości sprawdzenia np. ile zarabia osoba na takim to, a takim stanowisku w takim to, a takim województwie, skorzystania z kalkulatorów płac, które mają ułatwić przeliczenie płacy brutto na netto i odwrotnie, oraz artykułów zawierających informacje dotyczące raportów wynagrodzeń proponowanych pracodawcom, które często zawierają części realnych raportów, nadal pozostają jednak tylko swoistą reklamą produktu, o czym zdecydowanie należy pamiętać. Na amerykańskich i polskich stronach internetowych można również znaleźć swoiste kalkulatory wynagrodzeń – po wpisaniu danych dotyczących stanowiska i regionu zatrudnienia, otrzymujemy widełki płacowe na podanym stanowisku. Ponadto zdarza się, że prasa biznesowa prowadzi swoje własne badania na temat tego, kto, gdzie i ile zarabia, co ma zwykle formę skrótowego raportu średnich zarobków np. w Polsce i jej poszczególnych regionach.
Należy jednak pamiętać, że informacje umieszczone w Internecie, czy prasie biznesowej są czymś innym, niż raport wynagrodzeń, jaki otrzymują pracodawcy. Ponadto gromadzenie danych do internetowych raportów płacowych budzi sporo wątpliwości. Czy dane uzyskane na zasadzie ankiety, którą może wypełnić każdy, kto wejdzie na stronę internetową, mogą być wiarygodne? Raport wynagrodzeń skierowany do pracodawcy zawiera kompleksowe dane, które zostały wieloaspektowo przeanalizowane, natomiast w prasie i Internecie, co trzeba podkreślić z całą mocą, pojawiają się jedynie pewne wycinkowe, niepełne dane.
Źródło: Advisory Group TEST Human Resources