Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Delegowanie zadań

Delegowanie zadań

Potrafi dzielić się władzą przy czym jednocześnie jej nie traci – to postawa lidera z krwi i kości! I choć przydzielanie zadań i obowiązków to dziś podstawa skutecznego zarządzania organizacją, to wciąż wielu menedżerów boryka się z przekazywaniem swoich kompetencji pracownikom.

Dobry lider rozumie istotę delegowania zadań. W małej firmie szef jest w stanie kontrolować wszystkie wydarzenia – w dużej, kilkunastoosobowej, już niekoniecznie. Trudno jest mu jednocześnie czuwać nad strategią marketingową, negocjować ceny czy koordynować pracę podwykonawców. Jest wręcz niewykonalne – dlatego tak istotne jest przekazywanie zadań innym osobom, bo w nich tkwi siła.

Dobry Lider ufa swojemu zespołowi i wierzy w jego umiejętności. Osoba zarządzająca innymi nie powinna obawiać się o swoją pozycję, w oczach swoich pracowników jest niezastąpiona.

Pracownikom warto powierzać te zadania, które wiemy, że wykonają dobrze lub lepiej od nas – te które nas obciążają czasowo, wtedy zaoszczędzimy czas i możemy skupić się na najważniejszych sprawach firmowych. Co więcej, przekazujmy także zadania, które rozwijają i poszerzają umiejętności naszych pracowników.

Traktujmy delegowanie zadań jako motywację, nie przekazujmy ich jako dodatkowe obowiązki lecz nowe wyzwania. W ten sposób pokażemy, że zależy nam na pracy podwładnych.

Nie zapomnijmy także o kontrolowaniu tego, jak realizowane są powierzone zadania. Należy zostawić trochę swobody pracownikom, ale warto wprowadzić np. cotygodniowe rozmowy o postępach pracy.

 

Dodaj komentarz