Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Przedsiębiorcy okiem Polaków. Jacy są naprawdę?

Przedsiębiorcy okiem Polaków. Jacy są naprawdę?

Jak Polacy postrzegają krajowy biznes, a co ważniejsze – przedsiębiorców? Według sondażu TNS, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy, częściej dostrzegamy mocne niż słabe strony biznesmenów.

Do ich najważniejszych cech, wskazanych przez Polaków, należy pracowitość i profesjonalizm. Mimo że w mniejszym stopniu, wady również są jednak dostrzegane. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj nieuczciwość i brak terminowości.

Profesjonalizm i pracowitość

Zadaniem respondentów było wystawić polskim przedsiębiorcom oceny na skali od 1 do 7. Ocenie podlegała każda z kilku wymienionych cech: profesjonalizm, oszczędność, kreatywność, rzetelność, innowacyjność, terminowość oraz uczciwość. “Siłę” danej cechy wskazywała różnica pomiędzy pozytywnymi a negatywnymi wskazaniami. Najlepiej wypadła pracowitość, najgorzej zaś – uczciwość. Tę pierwszą cechę wskazało aż 60% badanych (przy czym tylko 12% uważa, ze polscy przedsiębiorcy są leniwi). Prawie tyle samo osób (57%) uznało rodzimych biznesmenów za profesjonalnych. 56% sądzi z kolei, iż są oni oszczędni.

Problemy z etyką

Dla porównania, 16% badanych przyznało przedsiębiorcom łatkę rozrzutności, a 13% zarzuciło im nieprofesjonalizm. 16% responetnów uważa ich również za mało kreatywnych, a 13% – za niezbyt innowacyjnych (pozytywne wskaźniki przy tych cechach wynosiły odpowiednio 56% i 55%). Niestety, aż co piąty Polak uznaje przedsiębiorców za nierzetelnych, nieterminowych oraz nieuczciwych. Wygląda więc na to, że problemy na gruncie etycznym to ogromny problem polskiego biznesu.

Uczciwość motorem zmian

Jak wynika z cyklicznego badania Krajowego Rejestru Długów “Portfel należności polskich przedsiębiorstw, jedynie 17,1% firm może bez przeszkód wyegzekwować od kontrahentów i klientów opłat za faktury. Dlatego tak ważne jest, by w świecie biznesu promować pozytywne wzorce i zachęcać do uczciwości, a także chwalenia się nią. Jak widać, w Polsce jest jeszcze wiele do naprawy – 47,1% przedsiębiorców nie ufa partnerom biznesowym do tego stopnia, że część transakcji wcale nie dochodzi do skutku. To prawie połowa! Jeszcze więcej firm, bo aż 52,2% na tyle wątpi z kolei w uczciwość kontrahentów, że boi się wykorzystania przez nich luki prawnej i przysporzenia sobie tym korzyści.

Analizując wyniki badania, wydaje się, iż Polacy jednocześnie doceniają rodzimą przedsiębiorczość i nadal podchodzą do niej nieufnie. Jeśli mieli dotychczas negatywne doświadczenia, trudno się temu zresztą dziwić. Zadaniem, z jakim musi uporać się biznes, jest więc postawienie na większą uczciwość i zachęcanie tym społeczeństwa do okazywania większej otwartości i zaufania. Tylko wtedy gospodarka może zrobić duży krok do przodu.

Dodaj komentarz