Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Nowoczesny biznesplan

Nowoczesny biznesplan

Zakładanie własnego biznesu zawsze zaczyna się od utworzenia planu działania. Zazwyczaj jest to tzw. biznesplan. Pytanie tylko, czy łatwo jest trzymać się biznesplanu w praktyce i czy istnieją inne, bardziej efektywne sposoby planowania przyszłych działań.

Klasyka nie wystarcza

Modelem, który możemy wykorzystać zamiast standardowego biznesplanu, jest Business Model Canvas. BMC to przejrzysty schemat, którym możemy posługiwać się nie tylko na początku istnienia naszej firmy, ale także na przestrzeni następnych lat. Zwykły plan biznesowy zazwyczaj bowiem ulega sporym zmianom. Często również jest tak, że przedsiębiorcy prawie w ogóle nie kierują się tym, co wcześniej zapisali, a plan służył im tylko jako formalność w celu otrzymania dofinansowania na rozpoczęcie działalności. Business Model Canvas różni się jednak zasadniczo od modelu „klasycznego”.

Biznes wiecznie młody

Twórcami BMC są Alexander Osterwalder oraz Yves Pigneuer. Ideą modelu były słowa Osterwalder’a: „Firmy, które nie będą umiały systematycznie odmładzać swojego modelu biznesowego, są skazane na ciągłą walkę o przetrwanie”. Niemożliwy do zmodernizowania schemat nie będzie pomocny firmie w rozwoju. Procesy biznesowe zmieniają się bowiem bardzo dynamicznie i niejednokrotnie zachodzi potrzeba wprowadzenia do biznesplanu drastycznych zmian. Jednak w wypadku modelu klasycznego jest to stosunkowo trudne do wykonania, podczas gdy BMC gwarantuje łatwość modyfikacji.

9 to liczba przedsiębiorców

Business Model Canvas składa się z dziewięciu kluczowych segmentów. Opierając się na nich, można w przejrzysty sposób rozplanować biznesowe działania. Wśród nich znajdują się:
· Kluczowi Partnerzy – tutaj zapisujemy, do kogo kierowana jest nasza oferta oraz kim są nasi najważniejsi klienci;
· Kluczowe Działania – to, co powinniśmy zrobić, żeby zamienić nasze zasoby w ofertę oraz jakie działania są najważniejsze dla rozwoju firmy;
· Kluczowe Zasoby – wszystko to, czego potrzebujemy, aby zaoferować nasze produkty lub usługi klientom;
· Propozycja Wartości – w tym miejscu wpisujemy to, co sprzedajemy oraz jakie produkty/usługi możemy zaoferować jakim klientom;
· Relacje z Klientami – ustalamy, jak sprawić, żeby klienci chętnie do nas przychodzili oraz uzyskać długoterminowych partnerów biznesowych;
· Kanały dystrybucji – sposoby dotrcia z ofertą do klientów;
· Segmenty Klientów – do kogo adresowana jest nasza oferta i jak możemy pogrupować klientów?
· Struktura Kosztów – określenie, jakie są główne koszty naszej działalności i co się na nie składa;
· Strumienie przychodów – ustalenie, za jakie produkty lub usługi klienci będą chcieli zapłacić i które z nich są najważniejszym źródłem naszego utrzymania.

Business Model Canvas jest dobrym sposobem na zaplanowanie działalności biznesowej, ponieważ daje on możliwość stałego modyfikowania wszelkich zmian. Jego struktura jest przejrzysta, co pozwala łatwiej dopasowywać go do aktualnych potrzeb firmy oraz wykorzystywać w praktyce.

Dodaj komentarz