Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Przeciwdziałanie rotacji – walka z wiatrakami?

Przeciwdziałanie rotacji – walka z wiatrakami?

Każdy pracodawca zna ten problem. Rotacja. Kiedy jest na normalnym poziomie, tak naprawdę nie dzieje się nic złego – to przecież normalne, że podwładni od czasu do czasu zmieniają miejsce zatrudnienia. Wyzwanie zaczyna się, gdy fluktuacja przekracza granice, a pracownicy odchodzą masowo. Zanim jednak zaczniemy przeciwdziałać temu zjawisku, warto poznać jego przyczynę.

W starciu z liderem

Dlaczego pracownicy odchodzą do innych firm? Powodów może być wiele. Pierwszym, jaki od razu nam się nasuwa, jest niewystarczająca wysokość pensji. Jeśli ktoś oferuje więcej i ma wolne wakaty, czemu by do niego nie pójść? Problem w tym, że tzw. liderzy rynku, czyli największe i najbogatsze firmy w regionie, zawsze są w stanie zaoferować więcej niż mniejsze przedsiębiorstwa. Czy przeciwdziałanie rotacji nie jest więc przypadkiem walką z wiatrakami? Z jednej strony trochę tak, z drugiej jednak – nie można się poddawać, bo wtedy zupełnie stracimy siły robocze, a nasza firma wpadnie w tarapaty. Czy istnieje więc jakieś inne rozwiązanie oprócz nieustannego, nierealnego podnoszenia pensji? Na szczęście tak.

Pensja i reszta

Jak wynika z badania rotacji przeprowadzonego przez firmę Advisory Group TEST Human Resources (będącego częścią cyklicznych Raportów Płacowych), istnieje więcej niż jeden powód fluktuacji pracowników. Prócz wysokości wynagrodzenia, dla podwładnych liczą się bowiem także możliwości rozwoju, atmosfera w miejscu zatrudnienia czy nawet rodzaj benefitów oferowanych przez pracodawcę. Pensja, choć ważna, nie musi wcale stanowić “być albo nie być” pracownika w naszej firmie – bo jeśli będzie on niezadowolony z pracy, nawet wysokie zarobki tego nie zmienią. Ważne jest więc, by płacić uczciwie, ale oprócz tego dbać o wszystkie wyżej wymienione elementy.

Badanie przyczyn

Zanim jednak przystąpimy do próby przeciwdziałania rotacji, dokładnie zbadajmy jej przyczyny, stosując badanie satysfakcji pracowników. Najlepiej, żeby zajęła się tym profesjonalna agencja zewnętrzna, bo tylko wtedy mamy gwarancję, że wyniki będą całkowicie obiektywne. Niezastąpiony może okazać się także tzw. “exit interview”, czyli rozmowa z pracownikiem na temat przyczyn jego odejścia. Dopiero po ustaleniu ogólnych powodów rotacji, warto podejmować jakiekolwiek działania mające na celu zmianę tej sytuacji na lepsze.

Dodaj komentarz