Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


<strong>Badanie osobowości w procesie rekrutacji</strong>

Badanie osobowości w procesie rekrutacji

Badanie osobowości może stanowić jedno z najważniejszych narzędzi, jakie agencja rekrutacyjna wykorzystuje w procesie takim jak rekrutacja pracowników. Umożliwia ono zrozumienie cech, motywacji i umiejętności kandydata. Jest to proces oceny cech psychologicznych, preferencji i zachowań człowieka. Przeprowadzane jest za pomocą różnych narzędzi. Mogą to być kwestionariusze, testy psychometryczne czy symulacje sytuacji zawodowych.

Co sprawdza badanie?

Badanie skupia się na zdolnościach interpersonalnych kandydata. Ocenia się między innymi jego umiejętności komunikacyjne, zdolność do pracy zespołowej oraz elastyczności w relacjach międzyludzkich. Test ten umożliwia również poznanie tego, co naprawdę motywuje człowieka. To pozwala specjalistom z firmy rekrutacyjnej dopasować go do roli, w której będzie mógł efektywnie działać. Zrozumienie bowiem wartości osoby i przyrównanie ich do wartości organizacji to klucz do długotrwałej satysfakcji z pracy.

Badanie osobowości uwzględnia też reakcje kandydata na stres i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. To kluczowe cechy z punktu widzenia zachowania pracownika w sytuacjach napięcia czy presji czasu. Dodatkową wartość niesie też analiza struktury myślowej. Pozwala ona zrozumieć, w jaki sposób kandydat rozwiązuje problemy oraz jaką rolę odgrywa kreatywność w jego podejściu.

Korzyści dla firmy

Wiemy już, jakie obszary badają testy osobowości. Przyszła więc pora by się zastanowić, jaką wartość niosą dla pracodawcy. Przede wszystkim badanie to pozwala na lepsze dopasowanie kandydata do roli. Uwzględniając specyfikę obowiązków i oczekiwania pracodawcy (w czym – oprócz testów – mogą także pomóc np. raporty płacowe). Doceni to każdy specjalista zajmujący się rekrutacją pracowników.

Kolejnym plusem jest poznanie preferencji interpersonalnych. Przedkładają się one np. na skuteczność w pracy zespołowej. Lepsze zrozumienie motywacji pracownika tymczasem pozwala na minimalizację ryzyka fluktuacji. Kandydaci, których wartości pokrywają się z kulturą organizacyjną, są bardziej skłonni do długotrwałej współpracy. Badanie osobowości pozwala również na budowanie zrównoważonej kultury organizacyjnej. W jaki sposób? Eliminując potencjalne konflikty i zwiększając harmonię w zespole.

Według nas więc badanie osobowości powinno stanowić istotny element rekrutacji pracowników. Pomaga ono zrozumieć pracownika w głębszy sposób, co ma kluczowe znaczenie dla jego satysfakcji z pracy oraz efektywności w wykonywaniu obowiązków.

Dodaj komentarz