Business Intelligence to idea coraz odważniej wykorzystywana w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Najprościej rzecz ujmując, obejmuje ona wszystkie technologie, procesy i aplikacje, które wydatnie wpływają na zdolność do podejmowania rozsądnych i dobrych decyzji. Chodzi więc o wiedzę – bo właśnie wiedza związana ze zdobywaniem oraz analizowaniem nowych danych pozwala dziś wyprzedzić konkurencję o krok.
Każdy zarządzający nawet niewielką organizacją wie, iż próba wyłuskania z morza danych oraz informacji to, co okaże się być istotne z punktu wiedzenia przedsiębiorstwa, jest pracą niełatwą. Chaos informacyjny i „oddzielanie ziarna od plew” jest w dobie nowoczesnych technologii coraz trudniejsze – przeciętnego człowieka przytłacza przecież nadmiar wiedzy podawanej ze wszech stron. A jednak właśnie ta zdolność powinna być najważniejszą kompetencją dobrego biznesmena.
Na pomoc przychodzą rozwiązania szeroko związane z Business Intelligence (BI), czyli wszystko to, co ułatwia filtrowanie oraz porządkowanie danych. Ich celem jest organizowanie dostępu do informacji, a także przechowywanie ich i analizowanie. Do lamusa przechodzą dziś analitycy danych, którzy nie mogli spuścić z oczu narzędzi przetwarzających dane, a proces ten trwał stanowczo zbyt długo. Dzięki systemom BI można więc pominąć słabość związaną ze zwodniczym ludzkim umysłem i oddać to co najważniejsze „w ręce” sztucznej inteligencji, która jest w stanie analizować informacje znacznie szybciej, efektywniej i dokładniej.
Co więcej, narzędzia BI pozwalają na prosty dostęp do poszukiwanej wiedzy – pomagają one krok po kroku śledzić analizowane dane choćby za pomocą narzędzi mobilnych takich jak tablet, czy smartfon. Są one automatycznie optymalizowane do potrzeb organizacji. np. osoba sprzedająca kosiarki może w bardzo krótkim czasie stworzyć kompleksowy raport pozwalający prześledzić działania firmy i odpowiedzieć na pytanie takiej jak: który produkt sprzedaje się najlepiej w mieście X, regionie Y i miesiącu Z. Dodatkowo, dane te może zestawić z opisem socjodemograficznym najbardziej dochodowej grupy klientów A to ostatecznie pozwoli stworzyć taką strategię sprzedaży, która pozwoli zwiększyć sprzedaż, a tym samym profity.
BI to więc rozwiązania, które aktywnie wspierają przedsiębiorców w czasie rzeczywistym i pozwalają podejmować trafniejsze decyzje w oparciu o rzetelne dane. Doskonale sprawdzają się zarówno w przypadku gigantycznych, międzynarodowych korporacji, jak i niewielkich firm rodzinnych, sprzedających owoce swojej pracy. Stos raportów zostaje zamieniony jednej dokument, który łączy wiedzę pozyskaną z różnych źródeł, a który to można następnie dostosować do swoich własnych potrzeb.
Ekonomiści są więc dziś całkowicie zgodni w przewidywaniach, iż najbardziej konkurencyjne przedsiębiorstwa będą musiały wykorzystywać sztuczną inteligencję oraz nowoczesne technologie, aby przewidywać przyszłość swoją oraz swojej konkurencji. Business Intelligence zmieni więc biznes – na lepsze.