Portal wiedzy dla kadry kierowniczej


Pracodawco, zatrudnij Ygreka!

Pracodawco, zatrudnij Ygreka!

Zgodnie z panującym stereotypem, reprezentanci pokolenia Y (urodzeni w latach 1980-2000) są leniwi i niechętni do pracy. Jak to jednak zwykle bywa, każdy stereotyp jest trochę “na wyrost” i niekoniecznie pokrywa się z prawdą. Okazuje się bowiem, że Ygrekowie chcą pracować i rozwijać się zawodowo. Pracodawca musi jedynie mieć do nich właściwe podejście.

Zgodnie z wynikami raportu firmy Deloitte “Trendy HR w 2014 roku”, w ciągu najbliższych 10 lat, pokolenie Y będzie stanowić 75% siły roboczej na całym świecie. Pracodawcy nie mają więc wyboru – muszą nauczyć się współpracować z młodszym pokoleniem. Tylko jak to zrobić?

Kariera? Nie tylko

Ygrekowie pojmują świat zupełnie inaczej niż ich rodzice i dziadkowie. Dla dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków, praca nie powinna być jedyną aktywnością. Równie ważne jest dla nich hobby, rodzina, podróże itd. Ygrekowie nie chcą poświęcać całej energii na pracę, co wcale nie oznacza, że są leniwi. Zamiast bowiem siedzieć po pracy przed telewizorem, wolą pójść na siłownię, lekcje hiszpańskiego czy po prostu spędzać czas z rodziną. Pierwszym zadaniem, które stoi przed pracodawcą, jest więc zrozumienie, jak bardzo ważny jest bilans praca-życie. Może lepiej, żeby zatrudnieni pracowali krócej, ale za to bardziej efektywnie?

Multitasking

Wiele starszych osób narzeka, że Ygrekowie za bardzo fascynują się technologią. Pokolenie X twierdzi, że jest to niezdrowe uzależnienie, które odcina młodzież od normalnego życia. W praktyce często jest jednak zupełnie odwrotnie – podłączone do sieci urządzenia mobilne pozwalają Ygrekom sprawniej się komunikować oraz rozwijają wielozadaniowość. A nie od dziś wiadomo, że multitasking przydaje się w pracy.

Docenić Ygreka

Młodym ludziom zależy na ciągłym rozwoju. Ygrekowie nie chcą popadać w stagnację i przez całe życie wypełniać tabelki w Excelu. Motywuje ich za to perspektywa udziału w szkoleniach, możliwość awansu itd. Pracodawca powinien zauważyć więc potencjał Ygreka i pozwolić mu się rozwijać.

W przełamywaniu stereotypów na temat pokolenia Y pomaga Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami. Organizacja realizuje kampanię “Jestem Ygrekiem, nie jestem leniem”, mającą uświadomić pracodawcom, że młoda osoba może być wartościowym pracownikiem. PSZK zachęca do zadbania o swój zawodowy wizerunek także studentów – proponując im m.in. udział w licznych stażach i praktykach.

Dodaj komentarz